صفحات

۱۳۸۹ دی ۲۴, جمعه

بستن حساب بانکی نمایندگی ایران در آمریکا


حساب بانکی نمایندگی ایران و چند کشور در آمریکا 'بسته' می شود

بانک جی پی مورگان چیس
بانک "جی پی مورگان چیس" علت این تصمیم را اعلام نکرده است
دیپلماتهای ایرانی و چند کشور دیگر گفته اند حسابهای بانکی دفاتر نمایندگیشان در مقر سازمان ملل متحد و واشنگتن بسته می شود.
پاتریک کندی، معاون امور مدیریتی وزارت خارجه و مارک پانسی مدیر سیاستگذاری استراتژی وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه در نشستی با بیش از ۱۰۰ دیپلمات خارجی در نیویورک به نگرانی آنها گوش کرده و پیشنهاداتی ارائه دادند.
چند بانک آمریکایی به دفاتر نمایندگی خارجی تعدادی از کشورها اطلاع داده اند که از ۳۱ ماه مارس به آنها خدمات بانکی ارائه نخواهند کرد.
این بانک ها گفته اند که حسابهای دیپلمات های خارجی تحت تاثیر این تصمیم قرار نمی گیرد و فقط حساب های دفاتر نمایندگی خارجی است که تعطیل می شود.
گزارش شده است که برخی از این نمایندگی ها تاکنون نتوانسته اند بانک دیگری برای افتتاح حساب های خود پیدا کنند.
نمایندگی های ایران، مصر، چین، آفریقای جنوبی و مراکش جزء کشورهایی هستند که گفته اند حساب های بانکی آنها قرار است بسته شود.
گفته می شود حدود ۴۰ کشور از ۱۹۲ عضو سازمان ملل متحد دچار این مشکل بانکی شده اند.
پاتریک کندی بعد از این جلسه به خبرنگاران گفت که به این دیپلماتها راه هایی پیشنهاد شده که ممکن است بانک های دیگر را به ارائه خدمات مالی به این دفاتر نمایندگی ترغیب کند.
بانک "جی پی مورگان چیس" و سایر موسسات مالی که گفته اند خدمات خود به این دفاتر نمایندگی خارجی را قطع می کنند، علت این تصمیم را اعلام نکرده اند.
اما روزنامه وال استریت ژورنال در نوامبر گذشته دشواری مقررات پولشویی دولت آمریکا را علت این موضوع اعلام کرده بود.
به نوشته این روزنامه، وزارت خزانه داری آمریکا برای مقابله با پولشویی و انتقالات مالی سازمان های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر، مقررات زیادی وضع کرده که ارائه خدمات بانکی به سفارتخانه ها و دفاتر نمایندگی خارجی را برای بانک ها پیچیده و پرهزینه می کند.
مقام های آمریکایی روز پنجشنبه گفتند که تصمیم بانک ها تنها دلیلی تجاری داشته و هیچ اتهامی متوجه کشوری خاص نمی کند.
پاتریک کندی افزود هیلاری کلینتون وزیر خارجه و تیموتی گایتنر وزیر خزانه داری آمریکا شخصا برای حل این موضوع در تلاش هستند.
برخی از نمایندگی ها از جمله مصر گفته اند که نتوانسته اند بانک های جایگزینی پیدا کنند.
به گزارش خبرگزاری ها، محمد خزاعی سفیر ایران در سازمان ملل متحد نیز پیشنهاد کرده است که سازمان ملل متحد در واکنش به این اقدام، پول خود را از بانک "جی پی مورگان چیس" خارج و به بانک هایی منتقل کند که حاضرند به دفاتر نمایندگی خارجی خدمات مالی بدهند.
آلمان، بریتانیا و روسیه گفته اند که مانعی برای حسابهایشان پیش نیامده است.

هیچ نظری موجود نیست: