صفحات

۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

اسرائیل ویروس استاکس نت را درکامپیوترهای مرکز نطنز کاشته است


نیویورک تایمز:«پیش از آلوده شدن مراکز اتمی ایران
به "استاکس نت"، درکوره اتمی اسرائیل آزمایش شد»

16 ژانویه 2011


  
  
آیا"استاکس نت"نیروگاه بوشهر را هم آلوده خواهدکرد؟

یک روزنامه آمریکائی دوباره ادعا کرد که اسرائیل عامل کاشتن ویروس "استاکس نت" در کامپیوترهای مرکز اتمی نطنز در جریان غنی سازی اورانیوم بوده و در این راه از همکاری ایالات متحده نیز برخوردار شده است.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارش امروز (یک شنبه 26 دی ماه – 16 ژانویه 2011) خود نوشت که اسرائیل پیش از آن که این ویروس را به کامپیوترهای برنامه های اتمی ایران منتقل سازد، کاربرد آن را به روی سانتریفوژهائی که در کوره اتمی دیمونا در جنوب اسرائیل نصب گردید، عملا آزمایش کرد تا مطمئن شود که به خوبی کار می کند.
نیویورک تایمز از قول یک مقام اطلاعاتی آمریکائی که از او نام نبرد، نوشت که علت موفقیت کامل "استاکس نت" آن بود که پیشتر توسط اسرائیل به آزمایش عملی گذاشته شد و نتیجه کاملا موفقیت آمیز داد.
در ماه های اخیر چند بار نام اسرائیل به عنوان مبتکر و یا کشور پیشگام این "جنگ نرم افزاری" در برخی رسانه های همگانی جهان آورده شد – ولی اسرائیل به طور سنتی نسبت به این گونه ادعاها که با امور اطلاعاتی و یا نظامی سر و کار دارد، واکنشی نشان نمی دهد.
«استاکس نت در کوره اتمی دیمونا آزمایش شد»
در گزارش نیویورک تایمز آمده است که اسرائیل در دو سال اخیر سرگرم تهیه ویروس استاکس نت و آزمایش عملی آن بود و برای این منظور چند سانتریفوژ شبیه آن چه که در تاسیسات نطنز کار می کند برپا ساخته و در کوره اتمی دیمونا نصب کرده و به آزمایش آن پرداخته که بسیار موفقیت آمیز بوده است.
به نوشته نیویورک تایمز، ایالات متحده به طور فعال در این تلاش شرکت داشته و آزمایش های اسرائیلی را از نزدیک دنبال کرده است.
هنگامی که خبر آلوده شدن کامپیوترهای دولتی ایران به استاکس نت انتشار یافت، مقامات حکومت ایران تائید کردند که دست کم 43 هزار کامپیوتر به این بد افزار آلوده شده است. ولی علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتم ایران ادعا کرد که برنامه های هسته ای هیچ آسیبی ندیده و استاکس نت نتوانسته است وارد تاسیسات اتمی گردد.
اما چند روز بعد احمدی نژاد عملا ادعای صالحی را دروغ خواند و فاش کرد که شماری از سانتریفوژها در نتیجه آلودگی به این ویروس آسیب دیده است – ولی او نیز در عین حال ادعا کرد که این زیان جزئی بوده و پس از مدتی جبران شده و هیچ نگرانی وجود ندارد و در آینده تاسیسات اتمی ایران از چنین وضعی در امان خواهد بود.
از هنگام افشاگری در این باره، اسرائیل هیچ واکنشی نسبت به گزارش ها نشان نداده – زیرا به طور اصولی از تائید تا تکذیب ادعاهائی که جنبه امنیتی یا نظامی دارد خودداری می ورزد.
ولی گزارش امروز نیویورک تایمز قوی ترین ادعائی است که تاکنون در این باره انتشار یافته است.
یکی از استدلال هائی که نیویورک تایمز برای تائید این خبر خود مطرح ساخت، سخنان هفته پیش مئیرداگان رئیس کناره گیری کرده موساد بود که در آئین تودیع با یاران خود در سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل گفته بود که ارزیابی می کند ایران زودتر از اواسط دهه جاری (2015) به ساخت نخستین بمب هسته ای خود دست نخواهد یافت.
این سخنان داگان با انتقاد آشکار نخست وزیر اسرائیل روبرو شد و برخی دیگر از آگاهان امور نیز آن را "یک ارزیابی" دانستند که اطمینان وجود ندارد به واقعیت بپیوندد.
«آمریکا از نقاط ضعف کامپیوترهای زیمنس بهره گرفت»
روزنامه نیویورک تایمز درباره شیوه دخالت داشتن ایالات متحده در کاشتن بدافزار استاکس نت در تاسیسات اتمی ایران، چنین نوشت:
در سال 2008 کمپانی آلمانی "زیمنس" که تامین کننده بیشترین بخش از کامپیوترهای مورد نیاز تاسیسات اتمی ایران است، از آزمایشگاه های مرکزی ایالات متحده در "آیداهو" درخواست کرد آن کمپانی را برای شناسائی نواقص و کاستی های احتمالی در کامپیوترهای صنعتی که به کشورهای مختلف جهان می فروشد یاری کند. "زیمنس" تاکید می کند که این همکاری و آزمایش به هدف آن بود که کامپیوترهای صنعتی و از جمله رایانه هائی که به خود ایالات متحده فروخته می شود، از حملات میکربی در شبکه اینترنت در امان باشد.
به نوشته نیویورک تایمز، این "همکاری" به ایالات متحده امکان داد نقاط ضعف کامپیوترهای زیمنس را به خوبی شناسائی کند و به ویژه از کیفیت کامپیوترهائی که قرار بود در نطنز نصب شود آگاه گردد. یک سال پس از آن این کامپیوترها هدف حمله ویروس استاکس نت قرار گرفت و شماری از آن ها را از مدار عادی منحرف ساخت.
نیویورک درباره این پرسش که آزمایشگاه های مرکزی ایالات متحده چرا به این امر توجه نشان داد، نوشت که این آزمایشگاه ها متعلق به وزارت انرژی آمریکاست که مسؤولیت امور اتمی را نیز به عهده دارد.
یک کارشناس آلمانی چند هفته پیش ارزیابی کرد که به دنبال آلوده شدن کامیپوترها، برنامه های اتمی ایران دست کم برای مدت دوسال دچار اخلال شده است.
با این همه، مقامات جمهوری اسلامی ادعا می کنند که همه مشکلات برطرف گردیده و تلاش اتمی با شتاب ادامه دارد.
یک کارشناس امور کامپیوتری به نام رابرت مک میلان اخیرا نوشته بود که "اکنون ممکن است بد افزار استاکس نت توربین نیروگاه اتمی بوشهر را هدف قرار دهد". این ادعا در تارنمای PC World انتشار یافت که معلوم نیست تا چه حد می تواند موثق باشد.
رالف لانگنر از کارشناسان امور امنیت کامپیوتری در آلمان گفته بود که اگر استاکس نت موجب آلودگی کامپیوترهای نیروگاه بوشهر نیز شده باشد، ممکن است برنامه برق رسانی این نیروگاه نیز دچار اختلال شود.
این گزارش ها در حالی انتشار می یابد که قرار است هفته آینده دور دیگری از مذاکرات اتمی در استانبول برگزار گردد که آگاهان پیش بینی می کنند آن هم همانند دور اول بی نتیجه پایان یابد.

هیچ نظری موجود نیست: