صفحات

۱۳۸۹ بهمن ۱۱, دوشنبه

لغو اولین سفر خارجی وزیر خارجه جدید ایران


برداشت از سایت آیت الله  بی بی سی

صالحی، احمدی نژاد
این دومین باری است که سفر مقام های بلندپایه ایرانی برای شرکت در نشست رهبران اتحادیه آفریقا لغو می شود
سفر از پیش اعلام شده علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جدید ایران به اتیوپی لغو شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دلیل لغو این سفر را "لزوم حضور آقای صالحی در جلساتی مهم درباره مسائل سیاست خارجی" عنوان کرده است.
یک روز پیش از این و پس از رای اعتماد نمایندگان مجلس به آقای صالحی برای تصدی پست وزارت امور خارجه، رسانه های ایران اعلام کرده بودند که وزیر خارجه جدید ایران، به عنوان اولین سفر رسمی در این سمت به اتیوپی سفر می کند.
هدف سفر آقای صالحی به اتیوپی، شرکت در شانزدهمین نشست سران اتحادیه آفریقا بود که امروز پایان می گیرد.
ایران از اعضای ناظر اتحادیه آفریقا است و در سال های اخیر تلاش کرده بازیگر فعالی در عرصه سیاسی و اقتصادی این قاره باشد.
سال گذشته هم قرار بود محمود احمدی نژاد در اجلاس سران اتحادیه آفریقا در لیبی شرکت کند اما همزمان با اوج گرفتن اعتراض ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور، آقای احمدی نژاد سفر برنامه ریزی شده خود را لغو کرد و در تهران ماند.
لغو سفر آقای صالحی به شانزدهمین اجلاس رهبران اتحادیه آفریقا در شرایطی صورت می گیرد که معاون حقوقی و بین المللی وزارت خارجه ایران در اتیوپی به سر می برد و به جای او در اجلاس رهبران اتحادیه آفریقا حاضر می شود.
در اجلاس اتیوپی قرار است تحولات کشورهای تونس، سودان و ساحل عاج بررسی شود.
صالحی
آقای صالحی هفته گذشته به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه ایران به سنگال سفر کرده بود
هرچند مصر به عنوان یکی از کشورهای مهم قاره آفریقا از عضویت در این اتحادیه استعفا داده اما در اجلاس رهبران اتحادیه آفریقا، تحولات و ناآرامی هایی این کشور و تاثیر آن بر سایر کشورهای آفریقایی مورد بحث قرار گرفته است.
ایران در موضعی رسمی در برابر تحولات مصر و گسترش روزافزون اعتراض ها به رهبران این کشور، این اعتراض ها را "حرکتی عدالت‌خواهانه" توصیف کرده و از رهبران مصری خواسته "صدای مردم خود را بشنوند و به خواسته‌های آنها عمل کنند."
رسانه های دولتی ایرانی هم تحولات اخیر در کشورهای تونس و مصر را ادامه بازتاب انقلاب بهمن ۱۳۵۷ ایران در این کشورها خوانده اند.
روابط سیاسی ایران و مصر از بیش از ۳ دهه پیش با حکم آیت الله روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی قطع شده و تلاش های دولت محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد برای از سرگیری این روابط ناکام بوده است.
با این همه، برخی از مقام های سیاسی در دولت های پیشین ایران اخیرا گفته اند که هرگونه تحولی در ساختار نظام سیاسی مصر می تواند زمینه از سرگیری روابط دو کشور را فراهم کند.
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جدید ایران هنوز شخصا واکنشی به تحولات مصر نداشته است.
آقای صالحی در دوره کوتاهی هم که سرپرست وزارت امور خارجه ایران بود تلاش کرده تا روابط آسیب دیده ایران و برخی از کشورهای آفریقایی را ترمیم کند.
او هفته گذشته به کشور سنگال سفر کرد که منوچهر متکی وزیر امور خارجه پیشین ایران در جریان ماموریت در آن از سوی آقای احمدی نژاد عزل شده بود.
در جریان این سفر اعلام شد که روابط تجاری ایران و سنگال گسترش خواهد یافت.
سفیر سنگال هم که در اعتراض به برکناری آقای متکی در زمان ملاقات با رئیس جمهور سنگال، ایران را ترک کرده بود با میانجیگری ترکیه به تهران بازگشت.

هیچ نظری موجود نیست: