صفحات

۱۳۸۹ بهمن ۱, جمعه

با آغاز همایش اتمی استانبول، محافل سیاسی اورشلیم:«داگان گزینه نظامی را مردود نمیداند»



21 ژانویه 2011
  
  

با آغاز دور دوم گفتگوهای اتمی ایران با نمایندگان ارشد کشورهای 1+5 در استانبول، بیشترین بخش از ارزیابی ها همچنان حاکی از آن است که جمهوری اسلامی به شگردهای خود به هدف خریدن وقت ادامه خواهد داد و نتیجه ای از این گفتگوهای دو روزه نیز به دست نخواهد آمد.
ولی نمایندگان کشورهای غربی ابراز خوش بینی می کنند و می گویند احتمال می رود در اثر تحریم های اجرا شده و ویروس کامپیتوتری استاکس نت و مشکلات فزاینده تکنولوژی، ایران بالاخره نرمش نشان داده و حاضر به کنار آمدن باشد.
کارشناسانی وجود دارند که می گویند شاید به حمله علیه تاسیسات اتمی ایران نیازی نباشد و از طریق "جنگ سایبری" و توسط برنامه های کامپیوتری بتوان تلاش رژیم برای تولید بمب هسته ای را به شکست کشاند.
با این همه، برخی کارشناسان اسرائیلی می گویند: سخنان مئیر داگان دایر بر این که ایران هنوز چند سال تا بمب اتمی فاصله دارد، به مفهوم آن نیست که اسرائیل از لزوم مطرح ماندن گزینه نظامی صرفنظر کرده است.
در این میان، وزیران خارجه ترکیه و روسیه نیز مشترکا گفتند که حکومت ایران باید شفافیت نشان داده و اعتماد سازی کند.
ارزیابی: «مئیر داگان گزینه نظامی را نفی نکرده است»
در واکنش به برخی ارزیابی ها که به موجب آن ها سخنان مئیر داگان رئیس پیشین "موساد" در مورد آن که ایران زودتر از سال 2015 نخواهد توانست بمب اتمی خود را تولید کند، به مفهوم آن است که نباید به گزینه نظامی اندیشید، برخی آگاهان سیاسی در اورشلیم گفتند: داگان گزینه نظامی را نفی نکرده، بلکه گفته است که هنوز فرصت برای تلاش به هدف حل مساله اتمی ایران به شیوه های غیرنظامی وجود دارد.
یک آگاه سیاسی که نخواست نامش برده شود، گفت: «منظور آن است که جامعه بین المللی باید از فرصتی که هنوز وجود دارد بهره  بگیرد و عملیات بعدی را با قاطعیت هرچه بیشتر برنامه ریزی کند».
محافل سیاسی اورشلیم ابراز امیدواری کردند که به دنبال همایش استانبول، کشورهای جهان با روشنی بیشتری دریابند که رژیم ایران قصد کنار آمدن ندارد و در نتیجه باید بر تحریم های بین المللی و تلاش های دیپلماتیک افزود – ولی در کنار آن گزینه نظامی را همچنان مطرح نگاه داشت. بسیاری از اسرائیلیان بر این باورند که بدون فشار سنگین نظامی، فشارهای سیاسی و اقتصادی نمی تواند کارساز باشد.
این محافل تاکید می کنند که مئیر داگان گزینه نظامی را حذف نکرده، بلکه همچنان بر این باور است که وقتی همه تلاش ها به بن بست برسد و همه تدابیر بی نتیجه بماند و خطر امنیتی صورت بسیار جدی به خود بگیرد، چاره ای جز اقدام نظامی نخواهد بود.
پیشتر گفته شده بود که نتانیاهو و دیگر سران کابینه اسرائیل، ارزیابی های داگان را مورد انتقاد قرار داده بودند – ولی آشنایان امور گفتند که تنها منظور رئیس پیشین موساد آن بوده که اسرائیل نباید به صورت یک کشور "ماجراجو" عمل کند و وضعی پیش آورد که دنیا به جای متوقف ساختن برنامه های اتمی ایران، همه تلاش خود را برای جلوگیری از حمله نظامی اسرائیل به کار گیرد.
کارشناس آمریکائی: «برنامه های اتمی ایران کند نشده است»
در آستانه برگزاری همایش استانبول، "فدراسیون دانشمندان آمریکائی" Federation of American Scientists گزارشی انتشار داد که در آن گفته شده که در یک سال اخیر جمهوری اسلامی ایران توانسته است بر میزان بازده سانتریفوژها بیافزاید و به مرحله برسد که آن ها بتوانند در ظرف پنج ماه مقدار اورانیوم غنی شده کافی برای تولید یک بمب اتمی ساده تولید کنند.
خانم
Ivanka Barzashka سرپرست تهیه این گزارش به روزنامه اسرائیلی جروزالم پست گفت: «این تصور که دنیا با کاهش شتاب برنامه های اتمی ایران احساس امنیت بیشتر می کند و فرصت بیشتری در اختیار دارد، یک گمان نادرست است». به گفته وی، ارزیابی ها دائر بر این که شتاب پیشرفت اتمی ایران کند شده، نادرست است.
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده، در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ان بی سی گفته بود که ارزیابی های مئیر داگان "بسیار مهم" است و "فرصت بیشتری به دست می دهد تا بکوشیم از اتمی شدن حکومت اسلامی ایران جلوگیری کنیم".
در عین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما انتظار هیچ راهگشائی عمده ای را در مذاکرات استانبول نداریم، ولی انتظارمان آن است که یک روند سازنده به وجود آید».
آگاهان می گویند که دو عامل می تواند موجب کندی واقعی برنامه های اتمی ایران شود: شدیدترین شدن کنترل بین المللی برای جلوگیری از رسیدن مواد، فلزات و تجهیزات مربوط به تولید بمب هسته ای به ایران – و در کنار آن تلاش برای مختل ساختن کار دستگاه های اتمی از طریق ویروس های کامپیوتری و جنگ سایبری.
روسیه و ترکیه نیز با بمب اتمی در ایران مخالفند
در ارزیابی "فدراسیون دانشمندان آمریکائی" گفته شده که گرچه تحریم ها و کنترل ها توانسته است تلاش حکومت ایران برای تولید دور تازه ای از سانتریفوژها با کارآمدی بیشتر را دشوار کند، ولی نسل کنونی سانتریفوژها همچنان با سرعت به کار خود در تاسیسات نطنز ادامه می دهد.
ابراز خوش بین برخی کشورهای غربی درباره احتمال سودمند افتادن همایش امروز استانبول در حالی است که احمدی نژاد چند روز پیش دوباره گفت که ده هزار قطعنامه شورای امنیت نیز ایران را از ادامه برنامه های اتمی باز نخواهد داشت و محمد خزاعی سفیر ایران در سازمان ملل نیز گفت: در مذاکرات استانبول، ایران حاضر است درباره نظم بین المللی گفتگو کند و حق اتمی ایران مسلم است و جای چانه زدن ندارد.
با این همه، جمهوری اسلامی امروز حتی با فشار ترکیه و روسیه نیز روبرو می باشد. وزیران خارجه دو کشور در یک کنفرانس مشترک رسانه ای گفتند: در حالی که همه کشورها از حق بهره گیری از انرژی هسته ای برخوردار هستند، ولی ما با بمب اتمی مخالفیم.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرد که جمهوری اسلامی باید با شفافیت بیشتری عمل کند و به ماموران آژانس اجازه بازرسی بیشتری بدهد.
در آستانه آغاز گفتگوهای استانبول، گرچه علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی گفت که دولت تهران آماده است درباره مبادله اورانیوم گفت و گو کند، ولی بعید می نماید که جمهوری اسلامی در این راستا حسن نیت وافعی نشان دهد.
احتمال آن می رود که هدف جمهوری اسلامی، تنها نمایش نوعی نرمش ظاهری می باشد؛ زیرا در حالی که نیت غرب آن است که دوسوم از اورانیوم غنی شده موجود در ایران را از آن کشور خارج کنند، جمهوری اسلامی می خواهد اورانیوم کم غنی شده را نزد خود نگاه دارد و یا مقدار کمتری از آن را به خارج بفرستد، تا به ذخیره موجود به هدف تولید بمب اتمی آینده لطمه ای وارد نشود

هیچ نظری موجود نیست: