صفحات

۱۳۸۹ دی ۲۲, چهارشنبه

دولت لبنان سقوط کرد


دولت لبنان سقوط کرد

Lebanese Prime Minister Saad Hariri, right, the son of slain former Prime Minister Rafiq Hariri, prays at his father's grave in downtown Beirut, 09 Nov 2009


دولت لبنان در حالی که اعضای حزب الله و متحدان آن اعلام کردند از کابینه استعفا می دهند، سقوط کرده است.
۱۱ عضو کابینه ۳۰ نفری روز چهارشنبه در اعتراض به تحقیقات سازمان ملل متحد درباره ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق، از کابینه خارج شدند.
استعفاها در حالی صورت گرفت که سعد حریری نخست وزیر لبنان درباره بحران جاری با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا سرگرم بحث بود.
رسانه ها گزارش داده اند که دادگاه سازمان ملل متحد احتمالا اعضای حزب الله را تحت پیگرد قرار خواهد داد.
حزب الله، که ۱۰ پست از ۳۰ پست کابینه را در اختیار دارد، هرگونه درگیری در ترور رفیق حریری را تکذیب می کند و از دولت خواسته است تحقیقات را رد کند.
«جبران باسیل» قانونگزار اوپوزیسیون روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری تحقیقات سازمان ملل متحد را بعنوان یک «پروژه اسراییلی» محکوم کرد.
پیشتر حزب الله و متحدانش از سعد حریری خواستند جلسه کابینه را برای بحث درباره دادگاه تشکیل دهد.
اسوشیتد پرس بنقل از یک دستیار حریری می گوید نخست وزیر با جلسه مخالف نبود اما تعهداتی در خارج از لبنان داشت. حریری از روز جمعه در آمریکا بوده است و درباره بن بست با رهبران جهان و مقامات سازمان ملل متحد بحث می کند.
یک مقام ارشد دولت آمریکا می گوید هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه با مقاماتی از مصر، عربستان سعودی و فرانسه درباره تشکیل یک همفکری جهانی برای حمایت از لبنان و دادگاه سازمان ملل متحد گفت و گو کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: