صفحات

۱۳۸۹ دی ۲۹, چهارشنبه

آغاز تحریم کالاهای ایرانی در افغانستان


محمد قربان حق‌جو، رئيس هیأت عامل اتاق تجارت و صنايع افغانستان
محمد قربان حق‌جو، رئيس هیأت عامل اتاق تجارت و صنايع افغانستان

پس از گذشت يک هفته از هشدار اتاق تجارت و صنايع افغانستان به ايران، بازرگانان افغانستان تجارت با ايران و سرمايه‌گذاری در اين کشور را به حالت تعليق در آوردند.

وزارت تجارت و صنايع افغانستان اعلام کرده است که طبق قوانين اين کشور، بازرگانان در تصميم‌گيری در امور تجارتی مختار هستند و تصميم بازرگانان در تعليق روابط تجارتی با ايران، موضع رسمی دولت افغانستان نيست.

تصميم به توقف روابط تجارتی با ايران امروز سه‌شنبه طی نشست اعضای اتاق تجارت و صنايع افغانستان در کابل گرفته شد. محمد قربان حق‌جو، رئيس هیأت عامل اتاق تجارت و صنايع افغانستان که پس از نشست اعتراضی بازرگانان سخن می‌گفت خاطرنشان کرد که شرکت‌کنندگان در اين نشست از تصميم در توقف هر گونه روابط تجاری با ايران و سرمايه‌گذاری در اين کشور پشتيبانی کرده‌اند.

به گفته حق‌جو ارزش تجارت سالانه ميان دو کشور ۸۵۰ ميليون دلار است و افزون بر آن ۱۴۲ شرکت تجارتی افغانستان در منطقه آزاد تجاری چابهار سرمايه‌گذاری کرده‌اند.

پيش از اين انورالحق احدی، وزير تجارت و صنايع افغانستان گفته بود که مذاکرات با ايران در مورد محموله‌های سوختی توقيف شده، بی‌نتيجه بوده است.

روز گذشته کميته شکايات مجلس سنای افغانستان از دولت اين کشور خواسته بود تا به دليل اقدام ايران در توقف ترانزيت سوخت به افغانستان از طريق خاک اين کشور، به اقدام متقابل دست بزند.

از ابتدای آذرماه سال جاری بيش از ۱۹۰۰ تانکر حامل ۵۵ هزار تن بنزين و گازوئيل که از سوی افغانستان از کشورهای ترکمنستان و عراق خريداری شده در خاک ايران توقيف شده است.

حکومت ايران گفته است که به دليل انتقال اين مواد سوختی به نظاميان خارجی، از ادامه انتقال آن جلوگيری کرده است و در مقابل از افغانستان خواسته است تا ميزان دقيق مورد نيازش را مشخص سازد.

اما پس ازاين اقدام ايران، بهای مواد سوختی در افغانستان بيش از ۵۰ درصد افزايش يافته و سبب افزايش بهای اقلام مختلف شده است. پيشتر مسئولين اتاق تجارت و صنايع افغانستان، با متهم کردن ايران به بازی دوگانه در افغانستان، از دولت ايران خواسته بودند تا سياست را در امور تجاری دخالت ندهد.

در سه هفته گذشته تظاهرات متعددی در کابل و هرات در واکنش به اين اقدام ايران صورت گرفت و تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعارهايی، تصاوير رهبر و رئيس جمهور ايران را به آتش کشيده و سفارت کشور را با سنگ، تخم مرغ و رنگ مورد حمله قرار دادند.

در پی تظاهرات اعتراضی عليه ايران، فداحسين مالکی، سفير جمهوری اسلامی ايران در افغانستان از مقام‌های آن کشور خواست عوامل تظاهرات در مقابل سفارت ايران در کابل را شناسايی و بازداشت کند.

در آخرين تلاش افغانستان برای دور زدن اثرات منفی اين اقدام ايران، وزارت تجارت اين کشور اعلام کرد گفت‌وگوهايی را با قزاقستان و روسيه برای خريد مواد نفتی آغاز کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: