صفحات

۱۳۸۹ بهمن ۱۷, یکشنبه

بگزارش بی بی سی مذاکرات اخوان المسلمین با دولت مصر آغاز شد


مذاکرات اخوان المسلمین با دولت مصر آغاز شد

مقام های ارشد گروه اخوان المسلمین پیشتر می گفتند پیش شرط آنها برای ورود به مذاکرات کناره گیری حسنی مبارک است
براساس گزارش های دریافتی، گفت و گوهای میان اخوان المسلمین، پر نفوذترین گروه مخالف در مصر، و نمایندگان دولت مصر آغاز شده است.
این مذاکرات زیر نظر عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور مصر انجام می شود.
به گزارش خبرنگار بی بی سی در قاهره، محمد البرادعی از چهره های سرشناس مخالفان هم در این گفتگوها حضور دارد.
این مذاکرات هنوز در مراحل مقدماتی است.
این برای اولین بار است که دولت و اخوان المسلمین به طور رسمی مذاکره می کنند و این در حالی است که اخوان المسلمین رسما اجازه فعالیت در این کشور را ندارد.
اخوان المسلمین پیش از این می گفت تا زمانی که حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر از قدرت کنار نرود، با دولت مذاکره نخواهد کرد.
این گروه اسلامگرا گفته است که می خواهد با مذاکره، میزان جدی بودن دولت در برابر درخواست های مردم را محک بزند.
عمر سلیمان، معاون حسنی مبارک، روز شنبه با تعدادی از گروه های مخالف دولت گفتگو کرد. جزئیاتی از این مذاکرات اعلام نشده است.
بازگشایی بانک ها
مقام های دولت مصر، امروز با باز شدن بانک ها، روز پر تنشی را خواهند داشت. بانک ها قرار است برای اولین بار طی چند روز اخیر فعالیت عادی خود را از سر گیرند.
بازگشایی بانک ها در حالی صورت می گیرد که دولت نسبت به تاثیرات مخرب نا آرامی های اخیر بر اقتصاد کشور هشدار داده است.
هفته گذشته بانک Credit Agricol اعلام کرد که اغتشاشات اخیر روزانه دست کم 310 میلیون دلار برای کشور هزینه داشته است. همچنین کارشناسان اقتصادی روند رشد اقتصاد کشور را از ۵.۳% به ۳.۷ % درصد پیش بینی کرده اند.
اقتصاد مصر به شدت تحت تاثیر ناآرامی های اخیر قرار گرفته و دولت به شدت مایل است تا اوضاع به حالت عادی بازگردد و به همین جهت، بازگشایی بانک ها، برای دولت بسیار حائز اهمیت است.
این در حالی است که ادامه تجمع معترضان ضد دولتی در میدان تحریر، کار را برای دولت دشوار ساخته است.
شب گذشته، معترضان، مانع از ورود ارتش به این میدان شدند. ارتش می خواست تا معترضان را به گوشه ای از میدان هدایت کند و بخش بزرگی از میدان را برای استفاده عمومی آماده کند.
فعالیت بازار بورس قاهره هم که طبق اعلام قبلی امروز کار خود را از سر بگیرد، به تعویق افتاده است.
تماس با عمر سلیمان
کاخ سفید می گوید که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه با عمر سلیمان تماس گرفت و از او درباره پیشرفت در مذاکرات با احزاب مخالف سوال کرد.
به گفته کاخ سفید، آقای بایدن تعیین برنامه اصلاحات، اعلام جدول زمانی اعمال آنها و نیز اقدام فوری دولت مصر برای اثبات جدی بودن در ایجاد تغییرات را خواهان شده است.
از سوی دیگر، دولت باراک اوباما با رد اظهارات فرستاده اش به مصر که گفته بود حسنی مبارک باید فعلا بر سر قدرت بماند، بر آغاز فوری روند منظم انتقال قدرت در این کشور تاکید کرده است.
فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اعلام کرده که فرانک ویزنر، فرستاده ایالات متحده به مصر، دیگر سمت رسمی دولتی ندارد و آنچه در مورد لزوم باقی ماندن مبارک در قدرت گفته، نظر شخصی او بوده است.
آقای کراولی با صدور بیانیه ای اعلام کرد: "برای فرانک ویزنر احترام زیادی قائلیم و از اشتیاقش به سفر به مصر در هفته گذشته سپاسگذاریم. اما او بعد از این سفر جایگاه رسمی نداشت و نظری که امروز داده، عقیده شخصی اوست. او این اظهارنظر را با دولت آمریکا هماهنگ نکرده بود."
آقای ویزنر، که اخیرا به عنوان فرستاده دولت آمریکا به مصر سفر کرده بود، پس از بازگشت به آمریکا گفت بهتر است حسنی مبارک در سمت ریاست جمهوری باقی بماند و تغییرات را هدایت کند.
آقای ویزنر گفته بود: "به عقیده من تداوم رهبری پرزیدنت مبارک حیاتی است. این فرصتی است برای او تا میراث خوبی از خود به جا بگذارد".
کاخ سفید روز شنبه بار دیگر تاکید کرد که روند "منظم" انتقال قدرت در مصر باید هرچه زودتر آغاز شود و دولت باید به طور جدی با احزاب مخالف وارد مذاکره شود.
کاخ سفید همچنین از تماس تلفنی باراک اوباما با شیخ محمد بن زاید، ولیعهد امارات متحده عربی، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای بررسی تحولات مصر خبر داد.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، بر باز شدن فضای سیاسی کشورهای خاورمیانه تاکید کرده، اما گفته است فقط گروه هایی باید اجازه ورود به روند سیاسی را داشته باشند که خشونت را نفی کنند و به اصول مصالحه و مدارا پایبند باشند

هیچ نظری موجود نیست: