صفحات

۱۳۸۹ بهمن ۲۵, دوشنبه

بی بی سی اولین فریاد ما را به چهانیان اعلام کرد


فریادهای معترضان بر بام‌های تهران

تهران (عکس از  آرشیو)
بنا بر گزارش وبلاگ های معترضان در محله های امیر آباد، تجریش، سعادت آباد، نیاوران، هفت حوض، نارمک، ونک، شهرک غرب، پونک، صادقیه و مناطقی از خیابان ولیعصر صدای شعار دادن معترضان شنیده شده است.
بر اساس گزارش های رسیده از ایران صدای فریادهای "الله اکبر" از برخی از نقاط تهران به گوش می رسد. همین گزارش‌ها حاکی است که در برخی از محله ها شعارهای مخالف حکومت ایران نیز سر داده شده است.
بنا بر تصاویری که در یوتیوب منتشر شده است افزون بر شعار الله اکبر در میان شعار های معترضان شعار "مرگ بر دیکتاتور" هم شنیده می شود.
همچنین بنا بر گزارش وبلاگ های معترضان در محله های امیر آباد، تجریش، سعادت آباد، نیاوران، هفت حوض، نارمک، ونک، شهرک غرب، پونک، صادقیه و مناطقی از خیابان ولیعصر صدای شعار دادن معترضان شنیده شده است.
یک شاهد عینی به بی بی سی فارسی گفته است که صدای شعار در یکشنبه شب در تهران بیش از شب پیش از آن بوده است. این شاهد عینی بیشتر شدن شعار ها را ناشی از تاثیرات تحولات جاری در کشور مصر دانسته است.
پیش از این تعدادی از تشکل های دانشجویی معترض در ایران در بیانیه مشترکی از مردم خواسته بودند تا در شب بیست و چهار بهمن با حضور در بام خانه ها اعتراض خود به دولت را ابراز کنند.
پافشاری بر تجمع
همزمان با این گزارشها، مخالفان دولت ایران علیرغم صادر نشدن مجوز راهپیمایی روز دوشنبه 25 بهمن از سوی مقامات دولتی ایران، گفته اند که از موضع خود کوتاه نمی آیند و دعوت به راهپیمایی را لغو نمی کنند.
در تازه ترین از این تحولات، شورای هماهنگی "راه سبز امید"، تشکلی که میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت، از پایه گذاران آن بوده، یک روز پیش از برگزاری این تجمع (یک شنبه 24 بهمن)، با انتشار بیانه ای از مردم دعوت کرده است تا "با حفظ آرامش در راهپیمایی ۲۵ بهمن شرکت کنند."
این بیانیه با اشاره به رد درخواست صدور مجوز راهپیمایی گفته است که "عدم پاسخگویی به این درخواست، مواضع رسمی دولت ایران را در حمایت از جنبش های تونس و مصر زیر سوال خواهد برد."
پیشتر نیز اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی و مشاور مهدی کروبی اعلام کرد که برای برگزاری راهپیمایی 25 بهمن، نیازی به مجوز نیست.
یکی از طراحی‌های پوستر تجمع حمایت از مردم مصر و تونس در 25 بهمن در ایران
یکی از طراحی‌های پوستر تجمع حمایت از مردم مصر و تونس در 25 بهمن در ایران
مطابق قانون اساسی ایران، برگزاری تجمع و راهپیمایی مسالمت آمیز از حقوق شهروندان است، اما وزارت کشور ایران عموما از صدور مجوز برای برگزاری چنین تجمعاتی خودداری می کند.
آقای گرامی مقدم به بی‌بی‌سی فارسی گفت که بر اساس اصل 27 قانون اساسی برای راهپیمایی نیاز به مجوز ندارد و آنان که در خرداد ۸۸ آمدند هم به دعوت یا اجازه کسی نیامده بودند.
اشاره آقای گرامی مقدم به تظاهرات معترضان به نتایج آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران است که حدفاصل میدان امام حسین تهران تا میدان آزادی این شهر برگزار شد.
این راهپیمایی 2 روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی برگزار شد و معترضان در جریان آن در سکوت به اعتراض به دولت پرداختند.
دولت ایران برای این راهپیمایی نیز علیرغم وجود درخواست، مجوزی صادر نکرد.
شماری از مخالفان و برخی از ناظران بی طرف سیاسی ایران، آن تظاهرات را بزرگترین تجمع اعتراضی علیه دولت در تاریخ جمهوری اسلامی توصیف می کنند.
طی ساعات گذشته، حزب اعتماد ملی، جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت)، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، جوانان مجمع نیروهای خط امام، از برگزاری تجمع 25 بهمن حمایت کرده اند.
مخالفت دولتی با تجمع 25 بهمن
همزمان و در حالی که بسیاری ازمخالفان دولت ایران بر انجام راهپیمایی روز دوشنبه 25 بهمن پافشاری می کنند و برگزاری آن را منوط به داشتن مجور نمی دانند، یک مقام دولتی ایران گفته است که درخواست صدور مجوز "غیر قانونی" است.
پیشتر مهدی علیخانی، معاون دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور در خواست صدور مجوز از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را "درخواست مجوز اغتشاش" خوانده و گفته حمایت از مردم مصر و تونس پوشش "نفاق آمیزی" برای این تظاهرات است.
همچنین عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، با اشاره به برنامه راهپیمایی مخالفان دولت در روز 25 بهمن، گفته است: "پليس موظف است با افرادی كه برخلاف قوانين كشور عمل مي كنند، برخورد كند."
پیش از او احمد جنتی دبیر شورای نگهبان ایران نیز گفته بود که "فتنه ۸۸ از بین رفت اما سران فتنه که در خانه نشسته اند و فکر می کنند هنوز آبرویی در بین مردم دارند برای ۲۵ بهمن نقشه کشیده اند."
مقامات دولتی ایران رهبران معترضان به انتخابات دهم را "سران فتنه" می خوانند.

هیچ نظری موجود نیست: