صفحات

۱۳۸۹ بهمن ۲۷, چهارشنبه

لیبرمن: «پیش ازمساله فلسطینیها، معضل حکومت ایران را حل کنید».رویکردشدیدآمریکا دربرابرایران



16 فوریه 2011
  
   کاترین اشتون وزیر خارجه اتحادیه اورپا (راست) با اویگدور لیبرمن همتای اسرائیلی در اورشلیم

در اوج بحران سیاسی در ایران و تلاش رژیم برای خاموش کردن مخالفان و دگرگون جلوه دادن تظاهرات گسترده مردمی در روز 25 بهمن (14 فوریه)، وزیر امور خارجه اسرائیل خواستار آن گردیده که جامعه جهانی، به جای آن که همه کوشش خود را وقف حل نزاع فلسطنیان با اسرائیل کند، بهتر آن است که ابتدا به حل معضل ایران و رژیم سرکوبگر آن بپردازد.
معاون وزیر خارجه اسرائیل نیز جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین خطر برای منطقه و جهان دانست.
روزنامه های اسرائیل امروز همچنان رویدادهای ایران و تظاهرات مردمی در چند کشور عربی را در کانون گزارش های بین المللی خود قرار داده بودند و به این پرسش پرداختند که ایا اعتراض ها در ایران ادامه خواهد یافت و پیامدی شبیه مصر و تونس خواهد داشت؟
در تهران، حکومت در یک ترفند همیشگی، قتل یکی از تظاهرکنندگان را به خود مردم نسبت داد و امروز (چهارشنبه 27 بهمن ماه – 16 فوریه) یک تشییع جنازه نمایشی و مفصل ترتیب داد تا بیشترین بهره برداری سیاسی را کند – و خود را عدالت پرور و مبارزان در راه آزادی ایران را آدمکش و اوباش جلوه گر سازد.
پرزیدنت باراک اوباما که سکوت چند روزه خود را در مورد سرکوبگری ها در ایران شکست، شب گذشته (سه شنبه) با کلمات صریحی، حکومت ایران را محکوم دانست و از خیزش مردم آزادی خواه ابراز حمایت کرد.
وزیر خارجه اسرائیل: «اول مساله ایران را حل کنید»
اویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل در دیدار روز گذشته با کاترین اشتون همتای خود در اتحادیه اروپا تاکید کرد: در حالی که همه توجه غرب به سوی حل نزاع فلسطینی – اسرائیلی معطوف است، حکومت ایران به دست فراموشی سپرده می شود و رویدادهای آن کشور از توجه لازم برخوردار نمی گردد.
لیبرمن گفت: هنگامی که معضل ایران حل شود، اسرائیل آسان تر خواهد توانست نسبت به فلسطینیان گذشت کند. وزیر امور خارجه اسرائیل در این بخش از سخنان خود افزود: «خواهشمندم، بکوشید اول مساله ایران را حل کنید و بعد به سراغ مساله فلسطینی ها بیائید. در آن هنگام، آمادگی ما برای دادن امتیاز به فلسطینیان بسیار بیشتر خواهد بود».
کاترین اشتون در پاسخ گفت: «تصور می کنم که نه تنها ما، بلکه در سراسر جهان توجه ویژه ای نسبت به نگرانی های اسرائیل درباره کردار و رفتار جمهوری اسلامی ایران وجود دارد» و افزود: «ولی باید جانب احتیاط را رعایت کرده و هر امری را با امر دیگر مرتبط ندانست. جامعه جهانی به تلاش خود برای متقاعد ساختن رژیم ایران به هدف خودداری از تولید بمب اتمی ادامه خواهد داد – و این یک خواست جهانی است و به سود همگان است».
هم زمان، دانی ایالون معاون وزیر خارجه اسرائیل خواهان برپائی یک "دیوار آتش"  Firewall برای جلوگیری از رخنه یابی "عناصر فتنه جو" به مصر شد. اشاره ایالون به برنامه رایانه ای فایروال بود که از ورود ویروس به کامپیوتر جلوگیری می کند.
اسرائیل نگران است که بحران در مصر ممکن است به اخوان المسلمین فرصت رخنه یابی در حکومت را اعطا کند و مصر نیز همانند جمهوری اسلامی ایران به یک رژیم متعصب دینی مبدل گردد.
در گزارش های پیشین گفته شده بود که حکومت ایران در انتظار فرصت است تا بتواند به داخل مصر رخنه یابد. ارزیابی می شود که حدود یک میلیون نفر مسلمان اهل تشییع در میان جمعیت هشتاد میلیون نفری مصر وجود دارد. ولی حکومت ایران، بیشتر با کمک حزب الله لبنان و عناصر افراطی حماس می کوشد در مصر رخنه کند.
همچنین با آن که اخوان المسلمین مشکل مالی ندارند، ایران ممکن است پیشنهاد کند مبالغ کلانی در اختیار فعالان آن بگذارد تا بتوانند محبوبیت بیشتری در میان مصریان به دست آورند.
اخوان المسلمین روز گذشته (سه شنبه) رسما خواهان ثبت تشکل خود به عنوان یک حزب شدند. در دوران حکومت پرزیدنت مبارک، این حق از آنان سلب شده بود.
سخنان قاطعانه پرزیدنت اوباما، تغییر سیاست نسبت به ایران؟
آگاهان سیاسی می گویند که سخنان قاطعانه شب گذشته پرزیدنت باراک اوباما در نکوهش سرکوبگری های رژیم ایران علیه مردم آن کشور، همراه با اظهارات قاطعانه هیلاری کلینتون و سخنان پیشین جو بایدن، می تواند نشان آن باشد که دولت کنونی آمریکا به طور نهائی از جمهوری اسلامی ناامید شده و به این نتیجه رسیده که باید برای برانداختن آن تلاش کرد.
پرزیدنت بوش، حکومت ایران را در کنار سوریه و کره شمالی "محور شرارت" نامیده بود. ولی پرزیدنت اوباما در یک سال اول ریاست جمهوری خود برای کنار آمدن با رژیم ایران تلاش بسیار کرد و در دومین سال حکومت نیز هنوز امیدهائی داشت که هیچ یک به ثمر نرسید و احساس می شود که اکنون دولت آمریکا قاطعانه خواهان برافتادن نظام دیکتاتوری در ایران است.
پرزیدنت اوباما در سخنان شب گذشته خود تاکید کرد که قصد دخالت در امور ایران و مصر و دیگر کشورها را ندارد، ولی تلاش برای پیشبرد روند دموکراسی باید ادامه یابد. او گفت: «امید داریم که همچنان ناظر آن باشیم که شهروندان ایرانی این جرات را به خود بدهند که آرمان آزادی خواهی خویش و برپائی دولتی را که نماینده واقعی ملت باشد، همچنان با صدای بلند اعلام کنند»
در ایران، طبق معمول، کوشش می شود حمایت پرزیدنت اوباما از خیزش مردمی در مصر، تونس و دیگر کشورهای عرب را پرده پوشی کند، و هم زمان، معترض ایرانی را "مشتی اوباش که از آمریکا و انگلیس و صهیونیسم و منافقین دستور می گیرند" جلوه گر سازد. ولی این تلاش نتیجه ای به دنبال ندارد، زیرا مردم ایران این شیوه همیشگی حکومت را به خوبی می شناسند و آن را باور ندارند.
هیلاری کلینتون نیز روز گذشته (سه شنبه) در دو فرصت جداگانه از حقوق ملت ایران برای رسیدن به ازادی های شهروندی و برخورداری از اینترنت و امکانات الکترونی دیگر دفاع کرد.
پرزیدنت اوباما در دنباله سخنان دیروز خود گفت: «نسل جوانی در خاورمیانه وجود دارد که دنبال فرصت است و رهبران دیگر نمی توانند خواست آن ها را نادیده بگیرند»
رئیس جمهوری ایالات متحده گفت: «بهتر است انتقال قدرت، هرچه زودتر و نه هرچه دیرتر انجام گیرد. این پیام نه تنها درباره مصر، بلکه در مورد ایران نیز هست».
ترفند همیشگی حکومت: «تظاهرکنندگان عامل بیگانه بودند»
در حالی که رژیم ایران تا پریروز افتخار می کرد که خیزش مردمی در مصر و تونس الهام گرفته از انقلاب سی و دو سال پیش در ایران است – و این در حالی که انقلاب مصر و تونس ریشه های متفاوتی دارد و از تعصب اسلام گرائی و یا اعمال خشونت آمیز عوامل آیت الله خمینی در آن دوران کاملا به دور است – احمدی نژاد یک بار دیگر در سخنان شب گذشته خود (سه شنبه) ادعا کرد که تظاهر کنندگان در ایران یک مشت اوباش دستور گرفته از "دشمنان" بودند که می خواهند از پیشرفت کشور جلوگیری کنند. او با سفسطه بازی همیشگی خود، در این رابطه ادعا کرده و چنین گفت: « انقلاب اسلامي يك بيداري و يك تلنگر را در فطرت ملت‌ها به وجود آورد و اين بيداري مختص ايرانيان و مسلمانان نبوده است.»
این سخنان گزافه گویانه در حالی بیان می شود که جمهوری اسلامی ایران در سی و دوسال موجودیت خود به یکی از فاسدترین، ستمگرترین و خودکامه ترین حکومت های دیکتاتوری جهان مبدل شده است.
احمدی نژاد در نطق خود همچنین کوشید چنین القاء کند که از لطف و پشتیبانی امام زمان برخوردار است و گفت: «از امام زمان هم صميمانه تشكر مي‌كنم چرا كه دست لطف و هدايت ايشان بالاي سر ملت ايران است». این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی می کوشد باورهای دینی مردم ایران را برای تامین هدف های سیاسی خود به بازی بگیرد.
هم زمان با مطرح شدن چندین باره ادعای احمدی نژاد در مورد پیروی رژیم کنونی از ارزش های والای اخلاقی و ازادی انسان ها (که نمونه آن در سرکوبگری های پریروز علیه تظاهرکنندگان دیده شد)، بلندپایگان حکومت همچنان تهدید می کنند که به زودی "سران فتنه" را محاکمه و مجازات خواهند کرد.
غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور گفت "اگر آن ها همچنان اصرار می ورزند که اعتراض ها علیه حکومت ادامه یابد، باید به شدت مجازات شوند". اژه ای در این ارتباط افزود: «سران فتنه وقتي بر اقدامات مجرمانه پافشاري مي‌كنند حتما منتظر كيفر باشند.» و گفت: «مردم اينها را به كيفر رسانده اما درخواست به حقي از قوه قضاييه دارند كه اميدواريم بتوانيم به وظيفه خود عمل كنيم».
به دنبال اقدام بی سابقه و مشمئز کننده روز گذشته در مجلس شورای اسلامی که حدود یک صد تن از نمایندگان در کنار تریبون جمع شدند و شعار "مرگ بر موسوی"، "مرگ بر کروبی" سر دادند، این گمان قوت می گیرد که رژیم – با هراسی که از ادامه اعتراض های مردمی دارد – به این نتیجه رسیده که باید کروبی و موسوی را هرچه زودتر و برای همیشه از صحنه دور سازد. ولی در ضمن این نگرانی نیز وجود دارد که بازداشت و محاکمه آنان آتش خشم مخالفان و خواستاران اصلاحات را شعله ورتر سازد و نتیجه معکوس دهد.

هیچ نظری موجود نیست: