صفحات

۱۳۸۹ اسفند ۸, یکشنبه

گزارش سی ان ان از تظاهرات ۱ اسفند



در ایران یک شاهد عینی به سی.ان.ان گفت نیروهای امنیتی موتورسوار ۱۵۰نفر را مورد حمله قرار دادند که در تهران تجمع کرده بودند و آنها را با باتون مورد ضرب‌وشتم قرار دادند درحالیکه مردم در حال فرار بودند.
تلویزیون سی.ان.ان، ۲۰فوریه، ۲۰۱۱ .
جمعیت بزرگی در میدان انقلاب تهران تجمع کردند از رضا سیاح می‌پرسیم چه خبر دارد؟
رضا سیاح - برای دومین بار در یک هفته، جنبش اپوزیسیون ایران به خیابانهای تهران و حداقل در ۲شهر دیگر ایران برای برگزاری اعتراضات آمده است. این تظاهرات با وجود هشدارهای دولت است که  دست به تظاهرات نزنند . الآن حدود ساعت ۱۸:۳۰ عصر تهران است و این فعالیتها حدود سه ساعت قبل شروع شده است.
برخی از فیلمهای آماتور که به یوتیوب ارسال شده‌اند مشکل نشان می‌دهد که چه تعداد از مردم در اعتراضات هستند و شاهدان می‌گویند مردم به‌صورت دسته‌ دسته ظاهر می‌شوند و گاهاً با شمار زیادی از مأموران امنیتی مواجه می‌شوند که بر موتور سیکلت سوارند که باتون به‌دست هستند یا پیاده هستند.
بنا‌به شاهدان عینی، درگیریهایی در تقاطعها و میادین اصلی حداقل در تهران بوده است. بنا‌به کسانی که با آنها صحبت داشتیم حداقل ۱۲نفر بازداشت شدند. بنا‌به گفته این شاهدان و این چیزی است که ما قبلاً هم دیده‌ایم که عوامل امنیتی به‌صورت دسته‌یی سوار بر موتورسیکلت جمعیت را به کنار خیابانها می‌رانند و آنها را تعقیب می‌کنند. شاهدان هم‌چنین به ما گفتند این اعتراضات در شهرهای اصفهان و شیراز هم شروع شده‌اند.
مانند همیشه اعتراضات جنبش اپوزیسیون به‌نظر می‌رسد که مغلوب نیروهای امنیتی شده‌اند گرچه به‌نظر می‌رسد که مصمم هستند که در اعتراض باقی بمانند و صدای خود را برسانند. تجمع امروز توسط جنبش اپوزیسیون فراخوانده شده بود و به یاد دو مرد جوان بنامهای صانع ژاله و محمد مختاری بود که طی اعتراضات هفته گذشته یعنی روز دوشنبه کشته شدند که مقامات ایران گفتند توسط تظاهر کنندگان کشته شدند اما اعتراض کنندگان گفتند این دروغ است و آنها به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.
مجری - اعتراضات در ایران مانند قیامهای ناگهانی در کشورهای عربی نیست. ایران قیام خود را در سال ۲۰۰۹ برگزار کرده است که به‌طور بیرحمانه‌یی سرکوب گردید الآن چطور می‌بینید؟
رضا سیاح - بله درست گفتید این قیامی است که به‌دنبال اعتراض به انتخاب مجدد پرزیدنت احمدی‌نژاد شروع شد. آنها خواهان برگزاری مجدد انتخابات شدند وقتی دیدند دولت، این خواسته را رد کرد شروع به شعار برای کنار رفتن رهبر عالی و پرزیدنت احمدی‌نژاد شدند همان شعارها و خواستهایی که امروز هم می‌دهند.
این جنبش به مدت حدود یک سال ساکت بود. فکر نمی‌کنم این ظهور مجدد به‌خاطر قیامهای مصر یا تونس باشد. بلکه همین الآن بر اساس آن‌چه ما می‌بینیم آنها با شدیدترین سرکوبی دولت تاکنون مواجه هستند و هنوز هیچ شواهدی نیست که حاکی از سقوط این رژیم باشد یا شواهدی باشد که به به‌خاطر این اعتراضات خیابانی اپوزیسیون باعث یک تغییر سیاسی واقعی باشد .
با اینحال، با وجود تهدیدها و به‌رغم هشدارها این مردم در صحنه هستند و مسائل و مصائب خودشان را فریاد می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست: