صفحات

۱۳۸۹ بهمن ۱۲, سه‌شنبه

نوکران ونوچه های کارتر زنده روان سوخته برای بیچاره کردن ملت مصر ازسورخهای خود درآمدند


سناتور کری: زمان پس از مبارک برای آمریکا فرارسیده است


در حالی که تظاهرکنندگان خشمگین مصری همچنان بر کناره گیری حسنی مبارک از قدرت پافشاری می کنند، سناتور جان کری  رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مقاله ای در شماره روز سه شنبه روزنامه نیویورک تایمز،خواستار استعفای رییس جمهوری و گشودن مسیر دگرگونی در ساختار سیاسی مصر شده است.
بر خلاف دیدگاه سناتور کری، دولت آمریکا هنوز موضع شفافی در مورد ادامه  حکومت حسنی مبارک اتخاذ نکرده است. جان کری سناتور دمکرات و یکی از همفکرانِ نزدیک پرزیدنت اوباما از رییس جمهوری مصر خواسته است با پذیرش این امر که ثبات کشورش در گرو  کناره گیری او از قدرت است، راه را برای یک ایجاد یک ساختار سیاسی انتقالی و مسالمت آمیز هموار سازد.  سناتور کری تاکید کرده که ایالات متحده برای ۳ دهه سیاست مبارک را پیگیری کرده اما اکنون باید  دوران پس از او را مد نظر داشته باشد. رییس کمیته  روابط خارجی سنای آمریکا از آقای مبارک خواسته با تعهد به انتخاباتی  عادلانه و بیطرف ، نه خود و نه پسرش در این انتخابات شرکت نکنند زیرا مردم مصر، عمر حکومت مبارک را پایان یافته تلقی می کنند و بهترین راه برای اجتناب از ناآرامی ها این است که وی و خانواده اش از این مسیر دور شوند.  سناتور کری تنها چند روز پیش با دعوت از تظاهرکنندگان به خویشتن داری گفته بود که باید تعاملی دیگر با پرزیدنت مبارک داشت چرا که او در ناآرامی های پس از ترور انور سادات رییس جمهوری پیشین در هدایت این کشور نقشی مهم ایفا کرد.
سناتور کری معتقد است آقای مبارک سهم بزرگی در صلح در خاورمیانه داشته و اکنون  ضرورت دارد تا این نقش را برای صلح در کشورش به عهده گرفته و پاسخگوی بیم ها و امیدهای مردم مصر باشد. آقای کری در ارتباط با نقش  آمریکا نیز نوشته است ما باید دیدگاه هایمان را با کمک واقعی به مردم مصر منتقل کنیم.  به نوشته رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا کمک های مالی به ارتش مصر یکی از الویت های ایالات متحده در ارتباط با دولت آقای مبارک بوده اما کنگره و دولت اوباما باید با ارائه کمک های غیرنظامی، زمینه ایجاد مشاغل جدید و بهبود شرایط اجتماعی در مصر را فراهم سازند. سناتور کری معتقد است که استراتژی آمریکا نه تنها در ارتباط با مصر بلکه باید در همه جهان عرب از حمایت دولت های همپیمان به حمایت مردم این کشورها تغییر کند. زیرا منافع آمریکا نه با  سقوط دولت های دوست توسط خشم مردم  و نه با افتادن حکومت به دست گروه های رادیکال که افراط گرایی را گسترش می دهند، تامین نمی شود. سناتور کری معتقد است که بهترین راه بقا همپیمانان با ثبات آمریکا، پاسخگویی به خواست واقعی سیاسی، قانونی و نیازهای اقتصادی مردمِ کشورشان است.

هیچ نظری موجود نیست: