صفحات

۱۳۸۹ بهمن ۲۴, یکشنبه

چرا پرزیدنت اوباما راه دموکراسی در مصر را این چنین گرم ستود، ولی ازسرکوب درایران غافل شد؟


چرا پرزیدنت اوباما راه دموکراسی در مصر را این
چنین گرم ستود، ولی ازسرکوب درایران غافل شد؟

12 فوریه 2011
  
  

با شدت گرفتن موج سرکوبگری در ایران برای جلوگیری از تظاهراتی که مردم قصد دارند روز 25 بهمن (دوشنبه 14 فوریه) برگزار کنند، گروه های اوپوزیسیون در داخل و خارج کشور گله کردند که چرا پرزیدنت باراک اوباما در سخنان شب گذشته (جمعه) در ابراز خرسندی از کناره گیری پرزیدنت مبارک و بیان حمایت قاطعانه از روند برقراری دموکراسی در مصر، به اوضاع ایران کوچکترین اشاره ای نکرد – و این در حالی که حکومت ایران نه تنها در طول یک سال و نیم اخیر بر سرکوب و ستم به شدت بی سابقه ای افزوده، بلکه از روزی که گفته شده مردم ایران قصد دارند روز دوشنبه به خیابان ها بیایند، موج بازداشت و آزار دو چندان شده و رژیم به یک رشته اقدامات اخلال در امور الکترونی دست زده تا مردم نتواند با استفاده از اینترنت و فیس بوک و تلفن همراه و وسائل دیگر، همان گونه که مردم مصر رفتار کردند، با هم در تماس باشند و تظاهرات پس فردا را تدارک ببینند.
جوبایدن معاون رئیس جمهوری ایالات متحده و همچنین شماری از سخنگویان آمریکائی، در انتقاد از ستمگری جهوری اسلامی ایران زبان به انتقاد گشودند. جو بایدین که از وزنه سیاسی بزرگی در داخل ایالات متحده و خارج از آن برخوردار نیست، در سخنانی، از جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی زندانیان سیاسی گردید و تاکید کرد که باید اجازه راه پیمائی روز دوشنبه به مردم داده شود.
 تظاهرات، به ظاهر به حمایت از مردم مصر
ولی در واقع برای اعتراض به رژیم ایران
با آن که ظاهرا تظاهرات روز دوشنبه قرار است به پشتیبانی از مردم مصر و خیزش سیاسی آنان برگزار شود، ولی همگان می دانند که هدف واقعی، ابراز ناخرسندی و اعتراض نسبت به سرکوبگری های خود رژیم ایران است که از یک سو انقلاب مصر را الهام گرفته از خود می داند، و از سوی دیگر به مردم ایران امکان کمترین سخن گفتن و اعتراض نمی دهد.
منشه امیر تحلیلگر امور خاورمیانه امروز (شنبه 23 بهمن ماه – 12 فوریه) در یک مصاحبه رادیوئی با بخش عبری صدای اسرائیل گفت: در حالی که نیروهای مسلح مصر به مردم آن کشور امکان دادند ازادانه به میدان التحریر بیایند و حتی بیش از دو هفته در آن جا بمانند، در ایران حکومت از کوچکترین تجمع مردمی بیم دارد و به نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه پاسداران دستور داده جلوی آن را بگیرند و از این رو مردم ایران باید راهکارهائی در پیش گیرند و علیرغم این تلاش حکومت، بتوانند خود را به میدان ها رسانده و فریاد اعتراض خویش را بلند کنند.
اقدامات سرکوبگرانه از جانب رژیم، و از جمله حبس خانگی مهدی کروبی و محاصره خانه میرحسین موسوی و کاهش سرعت اینترنت و بازداشت گروه دیگری از دستیاران و هواداران این دو تن، در شمار تدابیری است که حکومت در روزهای اخیر به آن ها دست زده، تا از برگزاری هرگونه تجمع (حتی اگر به جانبداری از خیزش مردم مصر باشد) جلوگیری کند.
این اقدامات نشان می دهد که جمهوری اسلامی تا چه حد از احتمال سرایت اعتراض های مردمی از مصر و تونس به داخل ایران نگران است – و این در حالی که احمدی نژاد و دیگر سران حکومت در همه سخنرانی های خود به مناسبت بیست و دوم بهمن، ادعا کردند که خیزش مردمی در مصر و تونس متعلق به رژیم ایران است و به زودی همه کشورهای عرب منطقه را (شاید به استثنای سوریه که دوست هم پیمان رِژیم ایران است) فرا خواهد گرفت. احمدی نژاد حتی ادعا کرد که به زودی مهدی موعود بر همه کشورهای اسلامی ظاهر خواهد شد و خاورمیانه از حضور آمریکا و وجود "رژیم صهیونیستی" آزاد خواهد گردید.
در واقع کشوری که اوضاع داخلی آن بسیار شبیه پیش از افتادن مبارک است، می تواند نامزد بعدی وقوع قیام مردمی باشد – و به همین علت نیز رژیم ایران بر میزان سرکوبگری ها افزوده تا هر گونه احتمال خیزش را خنثی کند.
مقامات آمریکائی: رژیم ایران
از خیزش مردمی هراس دارد
جو بایدن معاون رییس جمهوری ایالات متحده به صراحت گفت که رژیم ایران از اراده مردم بیم دارد و از اعطای مجوز راه پیمانی به آنان خودداری می ورزد. بایدن رژیم ایران را به "دو روئی و نفاق" متهم ساخت. زیرا در حالی که از خیزش مردمی مصر و تونس تمجید می کند، به سرکوب مردم ایران می پردازد که به اقدام مشابه دست نزنند.
رابرت گیبز سخنگوی کاخ سفید نیز خواهان آن شد که رژیم در ایران اجازه راه پیمائی به مردم بدهد. جو بایدن گفت: «به دوستانمان در ایران گوشزد می کنیم که بگذارند مردم به راه پیمائی بپردازند و خواسته های خود را بیان کنند». او همچنین گفت: «مردم را از زندان رها کنید و بگذارید که آنان در تعیین اینده کشورشان نقش داشته باشند».
حکومت ایران در چارچوب اقدامات برای جلوگیری از تظاهرات، که شدیدا بیم دارد جنبه ضد حکومتی به خود بگیرد، روی برنامه های تلویزیونی بی بی سی نیز پارازیت انداخته که این اقدام با اعتراض بریتانیا و دولت آمریکا روبرو شد. رژیم ایران بیم دارد که مشاهده چند میلیون نفر تظاهر کنندگان مصری موجب تشویق و دلگرمی ملت ایران گردد و آنان نیز به خیابان ها بریزند و همان خواسته ها را مطرح سازند.
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز گفت: «موج اخیر دستگیری ها و تلاش حکومت ایران برای مسدود کردن راه های اطلاع رسانی جهانی نشان آن است که آنان تزویر می کنند و از مردم خویش هراس دارند».
منشه امیر در مصاحبه رادیونی امروز به زبان عبری همچنین گفت: مقامات آمریکائی در پاسخ به این اعتراض که چرا پرزیدنت اوباما یک سال و نیم پیش قاطعانه در کنار مردم ایران نایستاد، توضیح می دهند که در آن هنگام رئیس جمهوری ایالات متحده انتظار داشت که به زودی با جمهوری اسلامی ایران وارد گفتگوهای اتمی شود (که این انتظار عملی نشد) و از این رو صلاح ندانست به ابراز حمایت از مردم ایران بپردازد. علت دوم آن بود که مشاوران پرزیدنت اوباما به او گفته بودند که اگر با صراحت از خیزش مردمی در ایران جانبداری کند، بهانه ای به دست رژیم ایران می دهد که رهبران تظاهرات را "عاملان آمریکائی" بخواند و سرکوب آن را توجیه کند.
منشه امیر گفت: در هر دو مورد ثابت شد که محاسبات پرزیدنت اوباما نادرست بوده است: ایران حاضر به گفتگوهای اتمی با آمریکا نشد – و رژیم ایران سران اعتراض را به تماس با آمریکائی متهم ساخت و با این برچسب کوشید سرکوبگری های بی سابقه خود را موجه جلوه دهد.   

هیچ نظری موجود نیست: