صفحات

۱۳۹۰ تیر ۷, سه‌شنبه

ایران:اسرائیل و پایگاههای آمریکا در تیررس موشکهای ماست



پرتاب موشک
مقامات نظامی و دیپلماتیک ایران رزمایش موشکی را 'در راستای صلح، ثبات و امنیت منطقه' دانسته اند
یک مقام نظامی ایران گفته است از آنجا که اسرائیل و پایگاه های منطقه ای آمریکا در تیررس موشک های این کشور قرار گرفته به ساخت موشک های با برد بیشتر نیازی نیست.
روز سه شنبه، ۷ تیر (۲۸ ژوئن)، سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در گفتگو با خبرنگاران گفت که "مسافت برد موشکی ایران" تا دو هزار کیلومتر است و به این ترتیب، هدف های اصلی مورد نظر در برد امکانات موشکی کنونی این کشور قرار دارد.
سرتیپ حاجی زاده گفته است که فاصله اسرائیل با ایران هزار و دویست کیلومتر است و افزوده که "می توانیم اسرائیل را از دامغان و سمنان هم مورد اصابت موشک هایمان قرار دهیم."
این مقام نظامی جمهوری اسلامی تهدید موشکی کشورهای اروپایی از سوی ایران را رد کرده و گفته است که "دشمنان فرامنطقه ای ما آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و ما از جانب کشورهای دیگر احساس خطر و تهدی نمی کنیم، بنابراین به برد بیش از دو هزار کیلومتر موشکها نیاز نداریم."
وی با ابراز این نظر که خاک اسرائیل و پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه هدف های اصلی موشک های جمهوری اسلامی است، گفته است: "آمریکا نیز زحمت ما را کم کرده است زیرا پایگاه هایش از یکصد و بیست کیلومتر تا هفتصد کیلومتری در اطراف ایران وجود دارد و با همین موشک ها می توان همه اهداف آمریکایی در منطقه را مورد اصابت قرار داد."
اشاره آقای حاجی زاده به پایگاه های نظامی ایالات متحده در کشورهای منطقه از جمله کشورهای ساحل جنوبی خلیج فارس است.
به گفته خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفته است آمریکا "از فاصله یکصد و بیست کیلومتری تا هفتصد کیلومتری عمق افغانستان دارای پایگاه است" و افزوده که موشک های "سجیل و شهاب نوع قدراف" ساخت ایران از جمله موشک هایی است که می تواند اهداف دوهزار کیلومتری را هدف قرار دهد.
همچنین، سرتیپ پاسدار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، در مورد هدف از اجرای رزمایش موشکی پیامبر اعظم گفته است که "راهبرد ما دفاعی ولی تاکتیک های ما، تهاجمی است" و توضیح داده است که اگرچه جمهوری اسلامی در نظر ندارد آغاز کننده عملیات جنگی باشد، اما برای مقابله با تهدید خارجی، به شکلی تهاجمی عمل خواهد کرد.
وی گفته است که احتمال دارد به زودی آزمایش پرتاب موشک به سوی هدف های دریایی نیز انجام شود که می تواند به عنوان هشداری علیه حضور ناوگان های ایالات متحده و شماری از دیگر کشورها در منطقه خلیج فارس تلقی شود.
مقامات جمهوری اسلامی همواره تاکید داشته اند که برنامه های موشکی این کشور جنبه تدافعی دارد و اتهام برخی کشورهای غربی و منطقه ای در مورد مقاصد تهاجمی این برنامه ها را رد کرده اند.

رزمایش موشکی با پیام "صلح و دوستی"

اظهارات فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران در حالی انتشار می یابد که رسانه های دولتی این کشور از ادامه یک رزمایش موشکی خبر داده اند.
رزمایش موشکی ایران
برخی کشورها نسبت به اهداف برنامه موشکی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده اند
براساس این گزارش ها، روز سه شنبه، مرحله دوم رزمایش پیامبر اعظم در میدان تیر موشکی معراج با پرتاب چهارده فروند موشک از نوع زلزال، شهاب یک، شهاب دو و شهاب سه نوع قدراف به سوی هدف های زمینی برگزار شد.
رسانه های جمهوری اسلامی گفته اند که روز گذشته، مرحله اول این رزمایش با پرتاب موشک فاتح ۱۱۰، که "جستجوگر هوشمند برای اهداف زمینی" است و همچنین رونمایی از سیلوهای موشکی آغاز شده بود.
به گفته منابع نظامی جمهوری اسلامی، هدف از ایجاد این سیلوها در دسترس بودن موشک های آماده پرتاب در هر زمان مورد نیاز است.
این رزمایش به مدت ده روز ادامه خواهد داشت و سرتیپ حاجی زاده هدف از اجرای آن را ارسال "پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه" دانسته است.
همچنین، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه، در نشست خبری خود در روز سه شبنه گفت که هدف از رزمایش موشکی سپاه پاسداران "صلح و ثبات و امنیت منطقه است" و افزود: "هر قدر یک کشور مستقل برای دفاع از خود توانایی بالاتری داشته باشد، می تواند در ایجاد صلح و ثبات در منطقه موثرتر باشد."
به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ایران، آقای مهمانپرست در مورد نگرانی کشورهای غربی از برنامه های نظامی جمهوری اسلامی گفته است: "اینکه غرب نگران است، باعث خوشحالی ماست چون زمانی که آنها نگران نیستند، معنایش این است که به راحتی منافع خود را در منطقه دنبال می کنند."
ایالات متحده، اسرائیل و برخی از کشورهای منطقه برنامه های موشکی ایران را تهدیدی علیه امنیت منطقه دانسته و به خصوص نسبت به احتمال دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات اتمی و تجهیز موشک های خود به کلاهک هسته ای ابراز نگرانی کرده اند.
همچنین، شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه های خود علیه برنامه های اتمی جمهوری اسلامی، برنامه های موشکی ایران را نیز هدف تحریم قرار داده و صدور تجهیزات و امکانات قابل استفاده در این برنامه ها را ممنوع کرده است.
برخی از ناظران گفته اند که تحریم های بین المللی برنامه های اتمی و موشکی ایران را با دشواری هایی مواجه ساخته است اما مقامات جمهوری اسلامی همواره تاکید داشته اند که این تحریم ها تاثیری در پیشرفت امور کشور نداشته است.

هیچ نظری موجود نیست: