صفحات

۱۳۹۰ خرداد ۲۸, شنبه

پادشاه مراكش قدرت را به پارلمان واگذار كرد


یک هیات تعیین شده از سوی پادشاه مراکش، طرح اصلاحات را تدوین کرده است.
یک هیات تعیین شده از سوی پادشاه مراکش، طرح اصلاحات را تدوین کرده است.

محمد ششم، پادشاه مراکش، طی نطقی طرح خود برای اصلاح قانون اساسی این کشور و ارائه آزادی بیشتر به مردم را اعلام کرده و از آنها خواسته است که از این برنامه اصلاحات حمایت کنند.

پادشاه مراکش می گوید که این طرح ایجاد نهادهای دموکراتیک، حفظ حقوق اساسی و تضمین آزادی بیان شهروندان را در پی خواهد داشت.
مراکش یکی از کشورهای عرب است که شاهد تظاهرات دموکراسی خواهان بوده است.
طرح پادشاه مراکش روز یکم ژوئیه امسال به رفراندوم گذاشته خواهد شد. تظاهرات مردم در ماه فوریه امسال سبب شد که محمد ششم در ماه مارس وعده اصلاحات جامع بدهد.
محمد ششم جمعه در نطقی که از تلویزیون دولتی مراکش پخش شد گفت بر اساس این طرح، قدرت پادشاه "تا حد امکان" کاهش خواهد یافت.
به گفته وی، بر اساس طرح مذکور نخست وزیر از اختیارات بیشتر از جمله حق انتصاب مقام های دولتی و منحل کردن پارلمان برخوردار خواهد شد.
با این وجود، شاه مراکش فرمانده کل نیروهای مسلح باقی خواهد ماند و کنترل نیروهای امنیتی را در دست خواهد داشت.
در طرح اصلاحات ارائه شده، پادشاه به طور رسمی بالاترین مقام دینی مراکش اعلام شده است. محمد ششم تاکید کرد: "فرمول جدید سعی نمی کند که به شخص شاه جنبه دینی بدهد بلکه بر مسوولیت های سیاسی تاکید دارد."
همچنین، زبان مردم بربر به عنوان زبان رسمی کشور به رسمیت شناخته خواهد شد. در حال حاضر، عربی تنها زبان رسمی در مراکش است.
این در حالیست که تجمعات اعتراض آمیز در مراکش همچنان ادامه داشته است. مخالفان می گویند که خاندان سلطنتی مراکش بارها وعده اصلاحات داده اما به آن عمل نکرده است.
یک هیات تعیین شده از سوی پادشاه مراکش، طرح اصلاحات را تدوین کرده است.
سال گذشته، بوش و رهبران ۸ کشور صنعتی جهان مغرب را کشوری در راه دمکراسی توصیف نمودند. ماه جاری نیز در گزارش امور اقلیت‌های دینی صادره از وزارتخارجه آمریکا و همچنین در گزارش اقتصادی مجله اکونومیست در خصوص پایتخت‌های جهان، جایگاه مغرب ارتقاء و موقعیت ممتازتری پیدا کرده‌است. اخیرا نیز واحد اطلاعاتی نشریه اکونومیست، سطح آزادی سیاسی و مدنی در بیست کشورخاورمیانه را بر اساس پانزده شاخص رده بندی کرده‌است که مغرب در راس آن قرار دارد.
در دوره ملک محمد ششم مراکش به عنوان سومین دمکراسی در خاورمیانه و آفریقا مورد تمجید رسانه‌های غربی قرار گرفته است .

هیچ نظری موجود نیست: