صفحات

۱۳۹۰ تیر ۱۰, جمعه

صدها هزار نفر در سوریه تظاهرات کردند


به گفته فعالان حقوق بشر چندین نفر بر اثر شلیک گلوله توسط نیروهای نظامی کشته شده‌اند.
به گفته فعالان حقوق بشر چندین نفر بر اثر شلیک گلوله توسط نیروهای نظامی کشته شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها امروز، جمعه، دهم تیر (اول ژوئیه) صدها هزار نفر در سرتاسر سوریه در تظاهرات علیه حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور شرکت کرده‌اند.

به گفته فعالان حقوق بشر چندین نفر بر اثر شلیک گلوله توسط نیروهای نظامی کشته شده‌اند.

در دیگر نقاط سوریه از جمله دمشق، پایتخت و شماری از شهرهای غربی و شرقی و همین طور شهرهای ساحلی نیز تظاهرات اعتراضی برگزار شده است. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، به دولت سوریه هشدار داده که در حال از دست دادن زمان برای انجام اصلاحات در این کشور است.

خانم کلینتون گفت که اگر سوریه شاهد "حرکت واقعی به سوی دموکراسی" نباشد، بشار اسد با مقاومت سازمان‌یافته و گسترده‌تری روبرو خواهد شد.
گروه‌های فعال در زمینه حقوق بشر تخمین می‌زنند که طی سه ماه اعتراضات ضد دولتی در سوریه، حدود ۱۷۰۰ نفر کشته شده‌اند.

قول اصلاحات


آقای اسد قول برقراری گفت‌وگو برای انجام اصلاحات سیاسی را داده است، اما معترضین از او می‌خواهند که از سمت خود کناره‌گیری کند.
بنا بر گزارش‌ها امروز بعد از برگزاری نماز جمعه و در پی درخواست‌های مطرح‌شده در شبکه‌های اجتماعی برای برگزاری تظاهرات تازه، ده‌ها هزار نفر در نقاط مختلف سوریه به خیابان‌ها آمدند. بر اثر تیراندازی نیروهای دولتی به سوی معترضین در شهر حمص، دو نفر کشته و تعداد زیادی مجروح شدند.

عبدالکریم ریحاوی، رئیس یکی از گروه های فعال در زمینه حقوق بشر در سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت که ده‌ها هزار نفر بعد از ترک مساجد در شهر دیرالزور به خیابان‌ها آمده‌اند. به گفته فعالان در شهر حما، در ۲۰۰ کیلومتری شمال دمشق، در این شهر نیز ۲۰۰ هزار نفر در اعتراضات امروز، جمعه شرکت کرده‌اند.
هم‌زمان طرفداران دولت سوریه هم با شعار حمایت از اصلاحات آقای اسد، در دمشق و چند شهر دیگر تظاهرات کرده‌اند.

مقاومت سازمان‌یافته


وزیر خارجه آمریکا، صبح روز جمعه در سخنان خود درباره سوریه گفت که مقام‌های این کشور "می‌دانند که لازم است چه کاری انجام دهند."
هیلاری کلینتون گفت: "آنها باید حرکت واقعی به سوی دموکراسی را آغاز کنند. اجازه برگزاری یک نشست به مخالفان در دمشق برای رسیدن به این هدف کافی نیست."

اوایل این هفته دولت سوریه اجازه داد که مخالفان، جلسه ای را در پایتخت این کشور برگزار کنند. خانم کلینتون درباره رهبران سوریه گفت: "آنها یا باید اجازه اصلاحات جدی سیاسی، شامل اعتراضات مسالمت‌آمیز در سرتاسر سوریه و برقراری گفت‌وگوی سازنده با نمایندگان مخالفان و نهادهای مدنی را صادر کنند، یا این که شاهد ادامه مقاومت سازمان‌یافته و روزافزون باشند."

هیچ نظری موجود نیست: