صفحات

۱۳۹۰ تیر ۳۱, جمعه

خامنه ای: نمی توان بازار کتاب را آزاد گذاشت


آقای خامنه ای‌  گفت:  امروز برای برخی کالاها و محصولات  حتی مضر تبلیغات گسترده‌ای در صدا و سیما  می شود اما برای کتاب   تبلیغ و تشویق مناسبی صورت نمی گیرد.
آقای خامنه ای‌ گفت: امروز برای برخی کالاها و محصولات حتی مضر تبلیغات گسترده‌ای در صدا و سیما می شود اما برای کتاب تبلیغ و تشویق مناسبی صورت نمی گیرد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز، چهارشنبه ۲۰ ژوئیه در جمع مسوولان کتابخانه های عمومی و جمعی از کتابداران ایران گفت نمی توان بازار کتاب را آزاد گذاشت تا کتابهای مضر وارد جامعه شود.

وی اشاره دقیقی به تعریف کتابهایی که آنها را مضر خواند نکرد اما گفت "گاهی در بازار کتاب کارهایی به ظاهر فرهنگی ولی با مقاصد سیاسی و انحرافی دیده می شود که باید به این موضوع توجه جدی تر شود."

آیت الله خامنه ای ضمن ابراز نارضایتی از پائین بودن تیراژ کتابها و آمار کتابخوانی در ایران تاکید کرد که این عرصه نیاز به بازنگری جدی دارد.
در شهریور سال گذشته شمسی هم آیت الله خامنه ای ضمن ابراز نگرانی جدی از آموزش علوم انسانی در دانشگاههای ایران از دولت، مجلس و سایر مراکز تصمیم گیری ایران خواسته بود به موضوع آموزش علوم انسانی در دانشگاه‌ها که، به گفته او، به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی منجر می شود، رسیدگی کنند.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان امروز خود در جمع دست اندرکاران کتابخانه های ایران گفت: "امروز برای برخی کالاها و محصولات کم اهمیت و حتی مضر تبلیغات گسترده ای در صدا و سیما و مطبوعات می شود اما برای کتاب که محصولی با عظمت و با ارزش است، تبلیغ و تشویق مناسبی صورت نمی گیرد."

در حالیکه گزارش های خبری و تحقیقی در داخل ایران حاکی از سرانه بسیار پایین کتابخوانی مردم در این کشور است و رهبر ایران نیز در سخنان امروز خود بر لزوم فرهنگ سازی برای مطالعه و جای دادن کتاب در سبد خرید مردم، تاکید کرده است، منصور واعظی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران، پیشتر، پایین بودن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور را "کذب محض" عنوان کرده بود.

آقای واعظی گفته بود: "اگر به خوبِی دقت شود مردم متدین ما در شبانه روز چندین ساعت قرآن می خوانند و راز و نیاز با معبود دارند که در حوزه مطالعه به این امر توجه زیادی نمی شود."

به گفته او سرانه مطالعه در ایران با احتساب " کتاب، روزنامه و ادعیه" ۷۶ دقیقه است.

سرانه مطالعه در ایران


در سال های گذشته، مقام ها و موسسه های مختلفی به ارزیابی سرانه مطالعه در ایران پرداخته اند. در اردیبهشت سال ۸۷، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از علی اکبر اشعری، رئیس وقت سازمان کتاب‌خانه‌ی ملی خبر داد که "سرانه کتاب‌خوانی در ایران دو دقیقه در شبانه‌روز است و هر شهروند ایرانی در شبانه‌روز تنها دو دقیقه از وقت خود را به خواندن کتاب اختصاص می‌دهد."

به گزارش خبرگزاری فارس، در خرداد همان سال، محسن پرویز، معاون وقت وزیر ارشاد، این گفته‌ها را آماری "بدون پایه و اساس علمی" دانسته و گفته بود: "ما آماری در مورد سرانه مطالعه کتاب و کتابخوانی که دارای پشتوانه پژوهشی واقعی باشد، نداریم و آمارهایی که در مورد سرانه مطالعه در کشور ارایه می‌شود از هیچ پایه و اساس علمی برخودار نیست.

برخی با ارایه آمار و ارقام بی‌پایه و اساس و مقایسه وضعیت ما با سایر کشورها به دنبال تحقیر مردم ما هستند."
در پی بروز این گونه اختلاف ها در آمارها، مرکز دیگری به نام "افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات" از سوی وزارت ارشاد هم آمار تازه ای ارائه کرد.

در فروردین ۸۹ محمد حسین ساعی، قائم مقام این مرکز به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: "پس از بحث‌های سال ۸۷ درباره سرانه مطالعه کتاب و آمار متناقضی که از ۲ تا ۱۸ دقیقه مطرح شد، تصمیم گرفتیم که سرانه مطالعه را ابتدا در شهر تهران و سپس در سراسر کشور برآورد کنیم."

ساعی درباره سرانه مطالعه در تهران گفت: "میزان مطالعه با احتساب مطالعه درسی و مذهبی به ۷۹ دقیقه در شبانه روز می‌رسد و میانگین مطالعه درسی ۴۷ دقیقه است." و نتیجه گرفته بود که "میانگین مطالعه غیردرسی ۳۲ دقیقه در شبانه‌روز خواهد بود."

هیچ نظری موجود نیست: