صفحات

۱۳۹۰ تیر ۲۵, شنبه

نشست مخالفان اسد در ترکیه برگزار شد


ده‌ها نفر از مخالفان حکومت بشار اسد در استانبول ترکیه گرد هم آمده‌اند تا راه‌های متحد کردن نیروهای مخالف سوریه را برای سرنگون کردن بشار اسد بررسی کنند.
سخنرانان در این جلسه گفتند حکومت سوریه مشروعیت خود را از دست داده است و بنابراین باید جایگزینی برای آن پیدا کرد.
بر اساس گزارش‌هایی که پیش از این منتشر شده بود، اعلام شد که برگزارکنندگان این اجلاس قصد داشتند یک دولت سایه تشکیل دهند.
اما به نظر می‌رسد این افراد پس از ابراز نگرانی برخی محافل از این که این اقدام می‌تواند موجب به انحصار درآوردن جریان اپوزیسیون توسط گروهی خاص شود، از تصمیم خود منصرف شدند.
این کنفرانس در شرایطی برگزار می‌شود که مخالفان انجام هر نوع گفتگویی با حکومت بشار اسد را مردود می‌دانند.
حدود دو هفته پیش حکومت سوریه در تلاش برای برقراری آشتی ملی از گروه‌های مخالف، دانشگاهیان و برخی از هنرمندان خواست که در همایشی دو روزه در دمشق شرکت کنند. اما عملا با تحریم این نشست از سوی گروه‌های اصلی مخالف حکومت بشار اسد، این اجلاس بدون دست یافتن به نتیجه‌ای مشخص پایان یافت.
بر اساس برخی گزارش‌ها تعداد شرکت‌کنندگان در همایش روز شنبه در ترکیه به ۴۰۰ نفر می‌رسد.
ناآرامی‌ها در سوریه از حدود چهار ماه پیش در اعتراض به حکومت بشار اسد آغاز شد که خانواده‌اش در ۴۰ سال گذشته قدرت را در این کشور در دست داشته است.
در یکی از بزرگ‌ترین اعتراض‌های روزهای اخیر، هزاران نفر از مخالفان در دمشق، پایتخت سوریه، به خیابان‌ها آمدند که بر اثر برخورد نیروهای امنیتی با معترضان دست کم ۲۸ نفر کشته و ۳۰۰ نفر دیگر مجروح شدند.
تا پیش از این بیشتر اعتراض‌ها در شهرهای کوچک و دور از پایتخت گزارش شده بود.
مخالفان حکومت سوریه و گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوریه بیش از ۱۶۰۰ نفر بر اثر خشونت نیروهای امنیتی کشته شده‌اند و هزاران نفر هم در بازداشت به سر می‌برند.
این درحالی است که حکومت سوریه با رد چنین آماری، ناآرامی‌های ماه‌های اخیر در این کشور را نتیجه توطئه کشورهای غربی میداند و ناآرامی‌ها در سوریه را به گروه‌های افراطی مذهبی و نه نیروهای خواهان اصلاحات در این کشور نسبت می‌‌دهد.
در همین حال هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا که اکنون در ترکیه است امروز به خبرنگاران گفت: "اتقافات مبهم و ناگواری در سوریه در حال وقوع است که مایه نگرانی است. زیرا بسیاری از ما امید داشتیم که پرزیدنت اسد اصلاحات لازم را اعمال کند".
همایش روز شنبه نیروهای مخالف حکومت بشار اسد در استانبول یکی از چندین جلسه‌ای است که طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر برای نزدیک کردن و اتحاد مخالفان این کشور در ترکیه و برخی کشورهای اروپایی در برگزار شده است.
در کنفرانس امروز در ترکیه، عده‌ای از مخالفان حکومت در سوریه و از خط تلفن به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
قرار بود عده‌ای از مخالفان حکومت سوریه امروز در دمشق هم جلسه‌ای مشابه برگزار کنند. اما با توجه به ناآرامی‌های روز گذشته در این شهر و کشته شدن عده ای از معترضان در نزدیکی ساختمانی که قرار بود در آن کنفرانس امروز برگزار شود، عملا این جلسه لغو شد.

هیچ نظری موجود نیست: