صفحات

۱۳۹۰ آبان ۲۱, شنبه

سپاه پاسداران: در انفجار امروز ۲۷ نفر کشته و ۱۶نفر زخمی شدند


سپاه پاسداران: در انفجار امروز ۲۷ نفر کشته و ۱۶نفر زخمی شدند
به روز شده:  15:33 گرينويچ - شنبه 12 نوامبر 2011 - 21 آبان 1390
دود انفجار
تصویری که مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی برای ما ارسال کرده‌اند دود ناشی از انفجار را نشان می‌دهد

سپاه پاسداران اعلام کرده که در انفجار شدید یک پادگان این نهاد نظامی در اطراف کرج ۲۷ نفر کشته و ۱۶ نفر زخمی شده اند و حال برخی از مجروحان نیز وخیم است.
سرتیپ رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران به تلویزیون دولتی گفت که در حادثه انفجار در یکی از زاغه ها مهمات ۲۷ نفر کشته و ۱۶ زخمی شده اند و حال برخی از مجروحان وخیم است.
پیش از این سپاه پاسداران تعداد کشته های این انفجار را پانزده نفر و مجتبی خالدی کارشناس مرکز هدایت عملیات بحران کشور تعداد مجروحان حادثه را ۲۳ نفر اعلام کرده بودند.
در پی وقوع انفجار شدیدی در اطراف تهران، سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که این انفجار در یکی از زاغه های مهمات متعلق به این نهاد نظامی رخ داده و ربطی به "آزمایش هسته ای" نداشته است.
خبرگزاری فارس به نقل از اطلاعیه سپاه پاسداران نوشت که "مقارن ظهر امروز انفجاری در یکی از زاغه های نگهداری مهمات متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوالی تهران رخ داد."
محمد مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران گفته است که تنها شش امدادگر "با سگ های زنده یاب" اجازه ورود به پادگان را پیدا کرده اند زیرا "احتمال انفجار مجدد وجود دارد".
آقای شریف در باره علت این حادثه گفته "این انفجار به دلیل جا به جایی مهمات رخ داده است."
او به خبرگزاری مهر گفت: "این انفجار ربطی به آزمایش هسته ای که بعضی رسانه های بیگانه آن را مطرح کرده اند، ندارد".
پیش از این اسماعیل کوثری نماینده تهران و یکی از فرماندهان سابق سپاه، در گفتگو با خبرآنلاین "شایعه خرابکاری" را تکذیب کرده و گفته بود که کمیسیون امنیت ملی فردا علت این انفجار را بررسی می کند.
بعد از این انفجار شدید در اطراف تهران، گزارشهای ضد و نقیضی در باره علت وقوع این حادثه منتشر شد. برخی علت را انفجار جایگاه گاز و بعضی هم انفجار "زاغه مهمات" در پادگانی نظامی در حوالی کرج عنوان کرده بودند.
صدای انفجار به قدری شدید بوده که در نقاط مختلف شهر تهران نیز شنیده شده است.
خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از علی رضا جانه، مدیر کل انتظامی استانداری تهران گفته که "این صدای انفجار خارج از شهر تهران و مربوط به غرب استان تهران (ملارد و شهریار) و در یکی از پادگان هایی که در آنجا وجود دارد، است."
حسین گروسی نماینده شهریار در مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفته که این انفجار در "زاغه مهمات پادگان بیدگنه در حوالی ملارد شهریار" رخ داده است.
نقشه محل پادگان_خبرگزاری ایسنا
صدای انفجار شدید در پادگان نظامی در اطراف کرج در نقاط مختلف شهر تهران شنیده شده است
آقای گروسی گفته که "شدت دو انفجار به حدی بود که صدای مهیب و لرزش آن شیشه برخی ساختمان ها در اطراف محل حادثه را شکسته و مردم شهریار و شهر قدس را وحشت زده کرده است."
او افزوده که این پادگان فقط انبار مهمات بوده، و سربازان در آنجا حضور نداشتند.
خبرگزاری خانه ملت به نقل از شاهدان عینی گزارش داده که در پی انفجار در حوالی شهر قدس و ملارد از توابع شهرستان شهریار، "دود غلیظ و سفیدی آسمان را فرا گرفته است."
خبرگزاری مهر می گوید که شدت دود بقدری زیاد است که از فاصله ۱۰ کیلومتری به سختی می توان اطراف را دید و آتش انفجار هنوز خاموش نشده است. بنا به این گزارش، از ورود خبرنگاران به داخل پادگان جلوگیری شده و هلی کوپترهای امداد در آسمان منطقه می چرخند.
هنوز هیچ گزارشی از میزان خسارات احتمالی منتشر نشده است اما آقای گروسی گفته که که این انفجار که در محوطه ای باز رخ داده "تلفاتی هم در پی داشته اما شمار مجروحان حادثه زیاد نیستند."
بنابر گزارشها، نیروهای امدادی و گروههای عملیاتی آتش نشانی به محل حادثه اعزام شده اند.
هلال احمر اعلام کرده که سه تیم از سگهای زنده یاب را به محل انفجار اعزام کرده است. پویا حاجیان مدیر روابط عمومی هلال احمر به خبرگزاری مهر گفت که بعد از انفجار "زاغه مهماتی در شهر ملارد" سه تیم سگهای زنده یاب به همراه سه دستگاه آمبولانس و گروههای امدادی به سمت محل حادثه اعزام شده اند.
به گفته مدیر روابط عمومی هلال احمر، نیروهای این مجموعه در حال آماده باش بوده و هلی کوپتر امدادی نیز برای "اعزام مصدومان در شرایط خاص آماده هستند."
نماینده شهریار گفته که "هم اکنون آمبولانس ها و گروه های امدادی برای انتقال مجروحان حادثه در محل حضور دارند."
به گفته آقای گروسی، "کارشناسان نیز در محل پادگان حاضر شده و مشغول بررسی حادثه انفجار زاغه مهمات هستند."
خبرهای ضد و نقیض
در اولین لحظات بعد از وقوع انفجار خبرگزاری های ایرانی از انفجار یک جایگاه گاز خبرداده بودند اما شرکت ملی گاز انفجار در جایگاه گاز را تکذیب کرد.
جواد اوجی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس انفجار جایگاه گاز در تهران یا هر جای دیگر را تکذیب کرده است.
آقای اوجی گفته که "این انفجار هیچ ربطی به شرکت ملی گاز ندارد چرا که اگر اتفاقی رخ داده بود، دیسپچینگ شرکت ملی گاز آن را به ما نشان می داد."
خبرگزاری مهر نوشته که انفجار در عظیمیه کرج که با صدای بلندی همراه بوده موجب شکستن شیشه ها و وحشت مردم شده است.
مدیر ایمنی شرکت پخش فراورده های نفتی هم گفته که هم اکنون در کرج حضور دارد و "بر اساس اطلاعات و ارتباطات ما با آتش نشانی منطقه کرج انفجار کرج مربوط به کارخانه ای در صفا دشت کرج بوده و ارتباطی با تاسیسات صنعت نفت ندارد."
برخی گزارشهای اولیه، محل وقوع انفجار را در اطراف کرج در منطقه شهریار عنوان کرده بودند، اما عباس جوهری، فرماندار کرج گفت که "در حوزه شهریار هیچ انفجاری نداشتیم."

هیچ نظری موجود نیست: