صفحات

۱۳۹۰ آبان ۲۷, جمعه

مخالفت آمریکا با موضع روسیه در قبال سوریه



به گزارش DW-WORLD.DE

دولت آمریکا انتقاد روسیه از حمله نظامیان متمرد به نیروی هوایی سوریه را نادرست خواند و اعلام کرد که این موضع‌گیری‌ می‌تواند به تبلیغات دولتی بر ضد مخالفان دامن ‌زند. ترکیه نیز درصدد اقدامات جدی‌تری علیه سوریه است.

 
دولت آمریکا در روز پنج‌شنبه (۱۷ نوامبر/۲۶ آبان) با ارزیابی روسیه مبنی بر این‌که حمله اخیر نظامیان متمرد به واحد حفاظت و اطلاعات نیروی هوایی ارتش سوریه در حومه دمشق آغاز جنگ داخلی است، مخالفت کرد. آمریکا همچنین از رژیم بشار اسد برای ادامه روند سرکوب خشونت‌آمیز انتقاد کرد.

مارک تونر٬ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «به اعتقاد ما ارزیابی روسیه نادرست است.» تونر پس از آن‌که سرگئی لاوروف٬ وزیر امور خارجه روسیه٬ ارزیابی این کشور درباره وقوع جنگ داخلی در سوریه را بیان داشته بود سخن می‌گفت.

تونر در جمع خبرنگاران گفت: «اگر روسیه چنین حمله‌ای را به عنوان جنگ داخلی برمی‌شمرد٬ از دیدگاه ما این رژیم اسد است که کارزار خشونت٬ ارعاب و سرکوب را بر علیه معترضان بی‌گناه پیش می‌برد.»

تونر در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره موضع صریح او پیرامون ارزیابی لاوروف از آغاز جنگ داخلی در سوریه بیان داشت: «ما چنین چیزی را جنگ داخلی نمی‌دانیم.»

همچنین روز گذشته یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت که نظر روسیه تنها به قوت‌گیری تبلیغات رژیم اسد که ادعا دارد اعتراضات توسط «اراذل و اوباش و تروریست‌ها» رهبری می‌شود‌، منجر خواهد شد.

او اعلام کرد: «موضوع جنگ داخلی دستاویزی می‌شود تا رژیم اسد جنبش ضد دولتی را جنبشی تروریستی بخواند، در صورتی که این‌طور نیست.» این مقام دولتی آمریکا گفت: «ما شاهد خشونت در سوریه هستیم٬ ما معتقدیم که طرح این موضوع کشور را به سمت خطرناکی می‌برد. اما در اصل فشار٬ سرکوب و کشتار رژیم وضعیت را وخیم کرده و به چنین چیزی منجر شده است.»

سازمان ملل می‌گوید، از آغاز اعتراض‌های مردم سوریه تا کنون بیش از ۳۵۰۰ نفر توسر نیروهای امنیتی و انتظامی کشته شده‌اند.

ترکیه مدافع تحریم‌های هوشمند علیه سوریه
در روز گذشته همچنین وزیر امور خارجه فرانسه٬ آلن ژوپه٬ در استانبول دیداری با نخست‌وزیر ترکیه٬ رجب طبیب اردوغان٬ داشت. گمان می‌رود موضوع اصلی گفت‌وگوها درباره بحران در سوریه بوده است. پس از این دیدار یک ساعته که درهایش به روی خبرنگاران بسته بود٬ ژوپه با احمد داوداغلو همتای ترک خود دیدار کرد.
ملاقات برهان غلیون، یکی از رهبران اپوزیسیون سوریه با مقامات روسی در مسکوملاقات برهان غلیون، یکی از رهبران اپوزیسیون سوریه با مقامات روسی در مسکو
احمد داوداغلو در سخنرانی خود که پس از این دیدار انجام شد، گزینه قطع جریان آب به روی سوریه را که پیش از این طرح شده بود منتفی دانست و اعلام کرد تحریم‌ها نباید شهروندان سوری را متاثر کند. به گزارش "تودیز زمان" (Todays Zaman) روزنامه انگلیسی زبان در ترکیه٬ او در سخنرانی خود گفت دولت‌ها به هنگام تصویب تحریم علیه سوریه باید مراقب باشند.

داوداغلو افزود باید پیام‌های قوی به دولت سوریه فرستاده شود اما در این روند مردم نباید آسیب ببینند. او گفت که بر همین مبنا دولت ترکیه به اقدامات خود در برابر دولت سوریه ادامه می‌دهد اما از هر نوع تحریمی من جمله قطع جریان آب که مردم سوریه را متاثر کند٬ خودداری می‌کند.

آنکارا که زمانی یکی از متحدان نزدیک دمشق بود٬ از زمان شکل‌گیری اعتراضات مردمی در سوریه در زمستان گذشته٬ به طور روزافزون به یکی از منتقدان رژیم بشار اسد تبدیل شده است. آنکارا پیش از این٬ همکاری با سوریه در زمینه اکتشافات نفتی را قطع و تهدید کرده در صورت ادامه خشونت‌ها در این کشور٬ صادرات برق به سوریه را نیز متوقف می‌کند.

این در حالی‌ست که روز گذشته و در پی موضع‌گیری روسیه٬ اپوزیسیون سوریه خواستار اقدام عاجل نظامی از سوی ترکیه در برابر دولت سوریه شد. به گزارش رسانه‌ها٬ گروه‌های معترض سوری طی یک درخواست رسمی خواهان ارسال نیروهای نظامی از سوی دولت ترکیه در مناطق مرزی شدند. ترکیه به رغم پناه دادن به ارتش آزاد سوریه٬ از ایجاد یک منطقه حایل در داخل مرزهای خود سر باز زده است.

با این‌همه و با وجود خطر ایجاد جنگ بین ترکیه و سوریه٬ در صورت حمایت سازمان ملل و اتحادیه عرب از چنین درخواستی٬ ترکیه به این اقدام تن خواهد داد.

امروز قرار است وزیر امور خارجه فرانسه با رئیس‌جمهور ترکیه٬ عبدالله گل٬ دیدار داشته باشد. فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد در واکنش به ادامه سرکوب‌شهروندان سوریه، سفیر خود را از دمشق فراخوانده و فعالیت‌های کنسولی و فرهنگی سفارت فرانسه در سوریه را متوقف کرده است. وزیر خارجه فرانسه قرار است پس از ترکیه از کشورهای امارات عربی٬ عربستان سعودی٬ قطر و کویت دیدار کند.

هیچ نظری موجود نیست: