صفحات

۱۳۹۳ مرداد ۳۰, پنجشنبه

اردوغان: احمد داوود اغلو نخست وزیر آینده ترکیه خواهد بود

رجب طیب اردوغان نخست وزیر کنونی ترکیه و رئیس جمهوری منتخب این کشور، پنجشنبه 21 ائت 2014 اعلام کرد که احمد داوود اغلو را برای نخست وزیری و ریاست حزب عدالت و توسعه حاکم، برگزیده است. 

رجب طیب اردوغان که ریاست جزب عدالت و توسعه حاکم در ترکیه را بر عهده دارد، در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور پیروز شد. 

اردوغان پس از جلسه شورای اجرای حزب حاکم در آنکارا پایتخت ترکیه به خبرنگاران گفت: «نامزد حزب عدالت و توسعه برای نخست وزیری و ریاست حزب، احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه و نماینده پارلمان از قونیه است.»

او افزود: «باور دارم که نامزد ما برای ریاست حزب و نخست وزیری، ترکیه جدید (شعار اردوغان در انتخابات) و اهداف حزب عدالت و توسعه را محقق خواهد کرد.»

احمد داوود اغلو در جریان کنگره فوق العاده حزب عدالت و توسعه که قرار است 27 اوت جاری برگزار شود، رسما ریاست این حزب را در دست خواهد گرفت.

28اوت هم اردوغان رسما رئیس جمهوری ترکیه خواهد شد. انتخابات اخیر، نخستین انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه بود که در آن اردوغان حدود 52 درصد آرا را به دست آورد. تا پیش از این رئیس جمهور که مقامی تقریبا تشریفاتی است، توسط پارلمان انتخاب می شد. 

اردوغان که 10 سال نخست وزیر ترکیه بود، بارها از نیت خود برای تغییر نظام به ریاست جمهوری و افزایش اختیارات رئیس جمهور سخن گفته است.