صفحات

۱۳۹۳ شهریور ۴, سه‌شنبه

اوباما اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی برفراز سوریه را صادر کرد


به گزارش تلویزیون العربیه از واشنگتن، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به وزارت دفاع این کشور پنتاگون اجازه داد تا پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز سوریه را انجام دهد. 

جوش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت که اوباما هنوز تصمیمی برای انجام حملات هوایی علیه مواضع "داعش" در سوریه نگرفته است. 

اوباما از سوی حزب جمهوریخواه آمریکا برای انجام عملیات در سوریه تحت فشار است. اعدام خبرنگار آمریکایی جیمز فولی به دست "داعش" و تصرف مناطق بزرگی از عراق و سوریه توسط این گروه، جمهوریخواهان آمریکا را بر آن داشته تا از اوباما بخواهند دست به عملیات نظامی در سوریه بزند. 

جان مک کین، از باراک اوباما خواست تا استراتژی خود در قبال خاورمیانه را تغییر دهد. در همین حال مایک راجرز، رئیس کمیسیون امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت هم اکنون 2000 نفر از شبه نظامیان "داعش" دارای گذرنامه کشورهای خارجی هستند، و این تهدیدی برای امنیت آمریکاست. 

اوباما در دیدار با نمایندگان حزب دموکرات در مجلس آمریکا گفت که گسترش عملیات نظامی در اولویت قرار ندارد و مردم آمریکا نیز از آن حمایت نمی کنند. 

با این وجود بن رودز گفت که دولت آمریکا "داعش" را یک تهدید به حساب می آورد، اما کاخ سفید هنوز استراتژی خود در این باره را اتخاذ نکرده است. او گفت که وضعیت در عراق با سوریه متفاوت است، و بیم آن می رود که هرگونه عملیات نظامی در سوریه بازخوردهایی داشته باشد که به منافع آمریکا کمک نکند. 

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد ارتش آمریکا، نیز گفت که "داعش" در حال تبدیل شدن به یک تهدید منطقه ای است، اما این گروه فعلا برنامه ای برای حمله تروریستی به آمریکا ندارد. 

دمپسی رهبران کشورهای سعودی، ترکیه و اردن را دعوت کرد تا جبهه ای علیه "داعش" تشکیل دهند، و گفت که راه حل این بحران در دست رهبران منطقه است. 

تا کنون استراتژی اوباما رویارویی با "داعش" در عراق و به ویژه در منطقه کردستان این کشور بوده است، اما آمریکا هنوز تصمیمی برای توسعه عملیات به سوریه و احتمالا همکاری با رژیم بشار اسد نگرفته است، زیرا این رژیم عامل اصلی در بوجود آمدن "داعش" و وضعیت کنونی سوریه است. 

روز گذشته ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه از واشنگتن خواست تا با رژیم اسد در مبارزه با "داعش" همکاری کند. معلم گفت هرگونه عملیات نظامی علیه "داعش" بدون هماهنگی با دولت سوریه عملی خصمانه علیه دولت این کشور بحساب خواهد آمد، و حملات هوایی به "داعش" به تنهایی کمکی به حل این مشکل نمی کند.

هیچ نظری موجود نیست: