صفحات

۱۳۹۳ آبان ۹, جمعه

خبرگزاری هرانا – ۱۱۵ کارگر شرکت زغالسنگ معدنجو در یک هفته گذشته از کار اخراج شدند.



به گزارش هرانا به نقل از ایلنا؛ این کارگران دو روز قبل (سه‌شنبه ۶ آبان) به دلیل تعویق سه ماه حقوق و شیوه اجرای تعدیل نیرو در شرکت زغال سنگ معدن جو، مقابل فرمانداری زرند تجمع کرده بودند.
یکی از کارگران اخراجی شرکت معدنجو در گفتگو با ایلنا، شیوه اجرای تعدیل نیرو در شرکت زغال سنگ معدن جو و تعویق در پرداخت مطالبات (عدم دریافت دستمزد از سه ماه گذشته تا کنون) را از دلایل اصلی اعتراضات کارگران این شرکت بر شمرد و گفت: از هفتهٔ گذشته تا کنون معدن تعطیل شده و درخواست ما این بود که کارگران اخراجی را به معدن برگردانند و معوقات چند ماهه را پرداخت کنند.
از ابتدای امسال تا کنون مسئولین این شرکت در سه مرحله کارگران را اخراج کرده‌اند و دلیل این امر را ورشکستگی شرکت و قیمت پایین فروش زغال سنگ در بازار عنوان کرده‌اند.
این کارگر اخراجی از پیگیری مطالباتشان در روزهای آینده خبر داد و گفت: علی رغم پیگیری‌های نماینده کارگری و سایر کارگران اخراجی شرکت معدجو هیچ مقام مسولی صدای ما را نمی‌شنود و شرایط ما برای تامین هزینهٔ روزمره با توجه به طولانی شدن پرداخت معوقات روز به روز بد‌تر می‌شود. از هفتهٔ گذشته تا کنون هر روز از ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح تا ساعت ۹ به همراه سایر کارگران اخراجی در معدن جمع می‌شویم تا یکی از مسولین پاسخ گوی مطالباتمان باشد اما تاکنون هیچ اقدام عملی از سوی انان صورت نگرفته است.
اخراج‌ در چند مرحله ادامه می‌یابد
در این رابطه یکی از نمایندگان کارگری شرکت معدنجو ابه ایلنا گفت: یک روز پس از تجمع کارگران در برابر فرمانداری زرند مسولین شرکت با بیان اینکه ما تنها قادر به پرداخت معوقات یک ماه از این سه ماه هستیم گفتند تا انتهای امسال مجددا در چند مرحله تعدیل نیرو خواهیم داشت.
وی گفت: مسولان شرکت با سوء استفاده از قراردادهای سفید امضا کارگران را استثمار می‌کنند و با وعده‌های توخالی چون دریافت طلب‌های مالی شرکت و پرداخت معوقات از آن‌ها می‌خواهند برای تامین زغال سنگ مورد نیاز شرکت در معدن بمانند و کار کنند. امری که با توجه به محقق نشدن هیچ کدام از این وعده‌ها از سوی کارگران غیرقابل قبول است.
این نماینده کارگری در ادامه از پیگیری اداره کار شهرستان زرند برای پرداخت مطالبات کارگران خبر داد و گفت: وعده‌هایی از سوی اداره کار زرند به ما داده شده که امیدواریم با پیگیری‌های ما محقق شود.
گفته می‌شود بدهی شرکتهای دولتی چون ذوب اهن و پایین بودن نرخ فروش زغال سنگ در بازار عامل اصلی تعویق در پرداخت حقوق به کارگران است. در حال حاضر ۴۷۰ کارگر در این شرکت مشغول بکار هستند و قرار است ۱۲۰ نفر از این افراد نیز در آینده تعدیل شوند.

هیچ نظری موجود نیست: