صفحات

۱۳۹۳ مهر ۱۲, شنبه

دولت سوئد "کشور مستقل فلسطین" را به رسمیت می شناسد


مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی روز شنبه 4-10-2014 ضمن استقبال از تصمیم دولت سوئد برای به رسمیت شناختن "استقلال کشور فلسطین"، از تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا از تصمیم مثبت استکهلم الگو بگیرند و استقلال کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

استفان لوون، نخست وزیر جدید سوئد، روز گذشته اعلام کرد، دولت متبوعش تصمیم دارد که به عنوان اولین کشور اروپایی دولت فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد.

وی در یک سخنرانی در پارلمان این کشور گفت راه حل دو کشور فلسطینی-اسرائیلی نیازمند به رسمیت شناخته شدن آن از سوی دو طرف و اراده دو جانبه برای همزیستی مسالمت آمیز است.

به گفته منابع حکومت خود گردان فلسطینی، تاکنون 134 دولت در جهان، کشور فلسطین را به رسمیت شناخته اند.

تعدادی ازکشورهای اتحادیه اروپا، شامل بلغارستان، قبرس،جمهوری چک، مجارستان، مالت، لهستان و رومانی کشور فلسطین را به رسمیت می شناسند.

واشینگتن: برسمیت شناختن "دولت مستقل فلسطین" نابهنگام است

ایالات متحده آمریکا در واکنش به پیشنهاد دولت سوئد برای بررسی طرح به رسمیت شناختن "کشور مستقل فلسطین"، اعلام کرد که این پیشنهاد در حال حاضر "نابهنگام" است. 

به گزارش العربیه دولت سوئد طرح به رسمیت شناختن کشور فلسطین را در راستای یافتن راه حلی پایدار برای بحران خاورمیانه و ایجاد کشوری فلسطینی در کنار اسرائیل پیشنهاد کرده است.

جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ضمن اعلام مخالفت واشنگتن با پیشنهاد سوئد، گفت:"ما بر این باوریم که به رسمیت شناختن کشور فلسطین درسطح بین المللی نابهنگام است. ما همواره از تشکیل دولت فلسطین حمایت می کنیم، اما این کار باید از راه مذاکره و براساس توافق دو جانبه صورت گیرد".

از سوی دیگر نبیل ابوردینه سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطینی در واشنگتن گفت:"به رسمیت شناختن دولت فلسطین تنها راه ریشه کن کردن تروریسم در منطقه خاورمیانه خواهد بود".

گفتنی است که استفان لوون، نخست وزیر جدید سوئد در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2012، به پیشنهاد ارتقای تشکیلات خود گردان فلسطین به سطح دولت فلسطین رای مثبت داد.

هیچ نظری موجود نیست: