صفحات

۱۳۹۳ آذر ۲۴, دوشنبه

قابل توجه بهائیان فراری دخالت در سیاست حرام است ها ها ها: موسوی بجنوردی: بهائیان حقوق شهروندی ندارند


آیت الله محمد موسوی بجنوردی از روحانیون سر‌شناس ایرانی و از نزدیکان آیت الله روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که بهائیان در این کشور، حقوق شهروندی ندارند. 

این عضو مجمع روحانیون مبارز، از تشکل‌های اصلاح طلب ایرانی، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، درباره تدوین منشور حقوق بشر شهروندی که توسط حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی ایران ارائه شد، به خبرگزاری فارس گفت: «ما در ۵-۶ جلسه این متن را که بعدا آقای رئیس جمهور در تلویزیون آن را اعلام کرد، تدوین کردیم و روح آن را از فرمان ۸ ماده‌ای امام گرفتیم و این فرمان را به عنوان یک دستورالعمل، پیش روی خود قرار دادیم و قدری آن را باز کردیم.» 

آیت الله خمینی در سال‌های نخست رهبری خود فرمان هشت ماده‌ای را برای اجرا در قوای سه‌گانه نظام جمهوری اسلامی ایران صادر کرد. هدف از این نامه حفظ و رعایت حریم خصوصی توسط نیروهای حکومتی بود. 

آیت الله موسوی بجنوردی در مصاحبه خود ادامه داد: «البته در زمان تدوین، برخی ایرادات هم به این منشور گرفته شد. مثلا اینکه وقتی گفته می‌شود همه شهروندان حق تحصیل دارند، آیا این حق به عنوان مثال شامل حال بهائیان هم می‌شود؟» 

در ایران بهائی‌ها از بسیاری از حقوق شهروندی از جمله حق تحصیل محروم هستند. هر از چند گاهی نیز رهبران جامعه بهائیت و فعالان اینجامعه، به زندان می‌افتند. 

برخی از فعالان حقوق بشر و همچنین روحانیون، از حقوق شهروندی این قشر از جامعه ایران حمایت می‌کنند. از جمله آیت الله حسینعلی منتظری مرجع تقلید منتقد حکومت ایران که در سال‌های حیات خود، نقض حقوق شهروندی بهائیان را محکوم کرد. 

اما آیت الله موسوی بجنوردی در مصاحبه خود ادامه داد: «به هیچ عنوان. بعضی‌ مسایل نیاز به این ندارد که تخصیص بزنیم، آن کسی که با اسلام مخالف است، موضوعا خارج است. بهائی ضد اسلام است و موضوعا از این بحث خارج می‌شود.» 

او تاکید کرد: «هیچوقت ما نمی‌گوییم بهایی حق تحصیل آزاد دارد، اصلا حقوق شهروندی ندارد. مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان از حق شهروندی برخوردارند. در مجلس نماینده دارند، زیرا ادیان ابراهیمی هستند و ما با آن‌ها تعامل داریم و نمایندگان آن‌ها با ما دوست هستند.»

هیچ نظری موجود نیست: