صفحات

۱۳۹۳ دی ۲۵, پنجشنبه

قانونگذاران آمریکایی در پی تشدید تحریم های ایران




سناتور باب کراکر رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای آمریکا اعلام کرد که دو تن از قانونگذاران که یکی جمهوری خواه و دیگری دموکرات هستند، برای ارائه طرحی به منظور افزایش تحریم‌های ایران، پیش خواهند رفت؛ این در حالی است که کاخ سفید هشدار داده بود چنین اقدامی می‌تواند در مقابل مذاکرات هسته‌ای جاری با ایران، ایجاد مانع کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باب کراکر گفت که دو قانونگذار که می‌گویند نگرانند مذاکره کنندگان در دولت آمریکا، موضع محکمی در مقابل تهران اتخاذ نکنند، در پی آن هستند تا پیش نویس قانون دیگری تهیه کنند که هرگونه توافق نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را، به موافقت کنگرده منوط کند.

مارک کِرک سناتور جمهوری خواه و رابرت منندز سناتور دموکرات، آخرین اصلاحات را بر طرحی اعمال می‌کنند که خواستار افزایش تحریم‌ها بر ایران در صورت دست نیافتن به توافق نهایی هسته‌ای با این کشور تا پایان ۳۰ ژانویه است.

کراکر که عضو کمیسیون مالی مجلس سنای آمریکا نیز هست گفت که این کمیسیون قرار است سه شنبه برای بررسی مساله تحریم‌های ایران، جلسه تشکیل دهند.
کِرک و منندز طرح افزایش تحریم‌های ایران را دسامبر ۲۰۱۳ ارائه داده بودند اما آن هنگام مجلس سنا که اکثریتش در دست دموکرات‌ها بود، این طرح را به رای نگذاشت. هم اکنون دموکرات‌ها پس از شکست سنگین در انتخابات میان دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر گذشته، اکثریت را از دست دادند. کاخ سفید اصرار دارد که در حال حاضر، قانونی برای افزیش تحریم‌های ایران تصویب نشود حتی اگر بخواهد تحریم‌ها در صورت دست نیافتن به توافق نهایی، تشدید شود. دولت اوباما نگران است چنین مصوبه‌ای به عقب نشینی ایران از مذاکرات یا ایجاد مانع در مسیر گفت‌و‌گو‌ها بینجامد.

اکنون جمهوری خواهان با ۵۴ کرسی، در مقابل ۴۶ کرسی دموکرات‌ها، اکثریت مجلس سنای آمریکا را در دست دارند. با این وجود کراکر می‌گوید که مطمئن نیست بتوان آرای لازم برای تصویب این طرح که ۶۷ رای است، بسیج کرد؛ آرایی که برای جلوگیری از هرگونه وتوی قانون توسط رئیس جمهوری لازم است. 

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، از حزب دموکرات است. 

کراکر ادامه داد که جمهوری خواهان آماده هستند تا به اوباما آزادی لازم را در جنگ علیه تندروهای گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در صورت درخواست او، بدهند. 

او افزود: «اما جمهروی خواهان می‌خواهند کاخ سفید طرحی ارائه دهد.»

هیچ نظری موجود نیست: