صفحات

۱۳۹۳ بهمن ۱۹, یکشنبه

دولت تدبیر و امید برای شکست آماده می‌شود؟



تغییر ادبیات مسئولان دولت به ویژه روحانی و جهانگیری، در حالی است که در سال گذشته، هیچ یک از دولتی ها کوچکترین تردیدی در به نتیجه رسیدن مذاکرات نداشتند. آیا این تغییر نشان دهنده آن است که دولت تدبیر و امید، خود را برای شکست مذاکرات هم آماده کرده است؟
صراط نیوز - سخنرانی حسن روحانی در اصفهان در میان اظهارات او از زمان ورود به پاستور اگر نه بی سابقه، دست کم، کم سابقه بود. اظهارات مورد اشاره روحانی از معدود دفعاتی بود که قدرت آمریکا و غرب را هرچند مختصر به چالش کشید.
هرچند روحانی تلاش کرد تا از اظهارات ضدآمریکایی (؟) خود بهره برداری سیاسی هم بکند و آنجا که قصد داشت آمار افراد تحت پوشش بیمه در آمریکا را زیر سوال ببرد آشکارا به تبلیغ اقدام "دولت خود" در اجرای طرح "بیمه سلامت" پرداخت.
روحانی با بیان اینکه به ما می گویند ما نمی‌خواهیم ایران بمب اتم بسازد، گفت: شما که بمب اتم ساختید چه کاری کردید؟ شما به اسرائیل غاصب که بمب اتم دادید، چه کاری توانستید انجام دهید؟ آیا توانستید برای خود امنیت درست کنید؟ و آیا توانستید برای اسرائیل و برای آمریکای خودتان و برای غرب امنیت بسازید؟
وی با بیان اینکه ما ملت و جوانانی داریم که با همه فشارها و تحریم ها، ماهواره جدیدی را به فضا پرتاب کرد، اظهار داشت: ما به دانشمندان فضایی، هسته ای و دانشمندان خود در عرصه بیوتکنولوژی و نانو افتخار می کنیم و بدانید ملت ما راه پیشرفت و توسعه را با وحدت ادامه می دهند.
رئیس جمهور گفت: شما نتوانستید در آمریکا مساله درمان را حل و فصل کنید، اما دولت یازدهم کاری کرد که از ۳۸ درصدی که مردم برای درمان پرداخت می کردند، امروز به حدود ۴ درصد پرداخت می کنند و این به معنای آن است که ملت از تحریم و تهدید نمی ترسد و راه توسعه کشور را ادامه می دهد.
این اظهارات کم سابقه روحانی، در حالی است که اندکی بعد، معاون اول او به صراحت از احتمال شکست مذاکرات سخن به میان آورد و گفت: ما توانستیم بنیان تحریم های ظالمانه را قطع کنیم و راه توسعه کشور را پیش بگیریم؛ همچنین برنامه های دولت را در یک سناریو محدود نکرده ایم و حداقل چندین جلسه برگزار کرده و سناریوهای مختلفی را که ممکن است پیش بیاید برنامه ریزی کرده ایم و راجع به بدترین سناریوها هم برنامه داریم. یعنی اگر حتی مذاکرات شکست بخورد و تحریم ها تشدید شود هم ما برای مدیریت کشور برنامه داریم.
این در حالی است که اوایل سال جاری محمدباقر نوبخت نیز اظهارات مشابهی را بر زبان جاری ساخته و گفته بود: اگر کشور ما در این مذاکرات به نتیجه نرسد کار ما تمام نمی‌شود و با وجود قطع تمام راه‌ها با اقتدار و قدرت کامل در دفاع از ملت ایستادگی می‌کنیم.
در این بین البته مسئولان دیپلماسی دولت تدبیر و امید، حرفی از احتمال شکست به میان نمی آورند؛ ظریف همچنان از "اراده سیاسی" به عنوان شرط لازم توافق می گوید و عراقچی هرچند مدام از وجود مسائل حل نشده فراوان گفته، اما تاکید می کند که مذاکرات شکست نخورده است.
تغییر ادبیات مسئولان دولت به ویژه روحانی و جهانگیری، در حالی است که در سال گذشته، هیچ یک از دولتی ها کوچکترین تردیدی در به نتیجه رسیدن مذاکرات نداشتند. آیا این تغییر نشان دهنده آن است که دولت تدبیر و امید، خود را برای شکست مذاکرات هم آماده کرده است؟ در این صورت برنامه دولتی که تمام تخم مرغ های خود را در سبد مذاکرات چیده، برای حل مشکلات اقتصادی کشور چه خواهد بود؟

هیچ نظری موجود نیست: