صفحات

۱۳۹۳ اسفند ۴, دوشنبه

روسیه سیستم دفاع موشکی به ایران می‌فروشد

سرگئی چمزوف، رئیس شرکت دولتی- تسلیحاتی «روس تک»، گفت که روسیه به ایران پیشنهاد تحویل سیستم دفاع موشکی آنتی-۲۵۰۰ را داده است. روسیه پیش‌تر قرار بود سیستم با قدرت کمتر اس-۳۰۰ را به ایران تحویل دهد که با فشارهای غرب از فروش آن خودداری کرد. 

چمزوف روز دوشنبه ۲۳ فوریه، به خبرگزاری روسی تاس گفت که ایران هم اکنون مشغول بررسی این پیشنهاد روسیه است. 

روسیه در سال ۲۰۱۰ و تحت فشار کشورهای غربی، قرارداد فروش سیستم دفاع موشکی زمین به هوای اس-۳۰۰ را لغو کرد، و ایران هم از این کشور به دیوان حکمیت بین المللی برای غرامتی ۴ میلیارد دلاری شکایت کرد، ولی با این همه دو کشور متحد یکدیگر باقی ماندند. 

ایالات متحده آمریکا و اسراییل از روسیه خواسته بودند این معامله را لغو کند، زیرا این سیستم موشکی می‌توانست حملات احتمالی هوایی علیه تاسیسات اتمی ایران را با مشکل روبرو کند. 

هنوز کشورهای ایران، اسراییل و آمریکا به سخنان چمزوف واکنش نشان نداده‌اند. 

از چمزوف نقل شده که «ما به آن‌ها پیشنهاد سیستم آنتی-۲۵۰۰ را بجای اس-۳۰۰ داده‌ایم. آن‌ها مشغول بررسی آن هستند. هنوز تصمیمی گرفته نشده است.» 

«روس تک» شرکت مادر «روس برون اکسپورت» است که شرکتی دولتی و مسئول صادرات و واردات اسلحه در روسیه است. 

سیستم آنتی-۲۵۰۰ نوع پیشرفته سیستمی است که در دهه ۱۹۸۰ طراحی شده و موشکهای آن با سرعت ۴۵۰۰ متر در ثانیه پرواز می‌کند، و بردی معادل ۲۵۰۰ کیلومتر دارد. 

بحران خاورمیانه باعث شده تا صادرات سلاحهای روسیه به این منطقه در سالهای اخیر افزایش یابد. صادرات سلاحهای روسی در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار بود. 

چمزوف در آوریل ۲۰۱۴ بخاطر نقش روسیه در بحران اوکراین از سوی ایالات متحده آمریکا مورد تحریم قرار گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: