صفحات

۱۳۹۳ اسفند ۱۱, دوشنبه

اسرائیل ۳ ماه پیش طرح حمله به ایران را بررسی کرد




منابع مطلع به خبرنگار العربیه در بیت المقدس گفتند دولت اسرائیل سه ماه پیش امکان حملات هوایی به تاسیسات اتمی ایران را مورد بررسی قرار داد و مخالفان طرح حمله نیز همه سناریوهای ممکن در نتیجه این حملات را مورد بحث قرار دادند.
از سوی دیگر ساعاتی پیش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای سفر به واشینگتن به فرودگاه بیت المقدس اشغالی رفت.
وی پیش از پرواز برای دعا به دیوار ندبه در بیت المقدس اشغالی رفت و در حضور خبرنگاران موجود  و گفت این سفر، سفری حیاتی برای بقای اسرائیل است. در همین رابطه وی با شدت تاکید کرد: «توافق بین قدرت‌های بزرگ و ایران ممکن است حیات ما را در معرض خطر قرار دهد».
نتانیاهو قرار است در کنگره آمریکا علیه برنامه اتمی ایران سخنرانی کند. وی توسط نمایندگان جمهوری خواه کنگره برای این سخنرانی دعوت شده است. این دعوت که بدون هماهنگی با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفته خشم وی را برانگیخته است تا جایی که وی حاضر نشده نتانیاهو را در کاخ سفید به حضور بپذیرد.
مقامات آمریکایی به ارزیابی‌های نتانیاهو در مورد توافق هسته‌ای با ایران تردید دارند، ولی در عین حال نگرانی خود را در تیره شدن روابط دو کشور، پس از رسیدن به توافق با ایران نیز پنهان نمی‌کنند. از سوی دیگر نتانیاهو اعلام کرده است که برای قانع کردن آمریکایی‌ها علیه برنامه اتمی ایران و امضای توافق با این کشور به واشینگتن سفر می‌کند و از آن‌ها خواهد خواست حتی تحریم‌ها را علیه تهران شدت بخشند. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که دو هفته بیشتر به انتخابات اسرائیل که قرار است روز ۱۷ ماه جاری مارس انجام گیرد، نمانده است.
اوباما گفته است چون انتخابات اسرائیل نزدیک است و اگر وی با نتانیاهو ملاقات کند، ممکن است این دیداربه نتیجه انتخابات تاثیر گذارد، به همین دلیل نمی‌تواند با وی ملاقات کند.
اما مذاکرات بین ایران و قدرت‌های بزرگ با شدت بیشتری در جریان است و قرار است امروز دوشنبه طرف‌های مذاکره کننده در ژنو دوباره به میز مذاکره برگردند. طرفین برای خود مهلت رسیدن به یک توافق کلی را تا آخر ماه جاری و توافق نهایی را تا پایان ماه ژوئن تعیین کرده‌اند و پس از آن کاهش تحریم‌ها علیه ایران شروع بشود، موضوعی که اسرائیل به شدت مخالف آن است و می‌گوید کاهش یا برداشتن تحریم‌ها حیات اسرائیل را به خطر می‌اندازد.


هیچ نظری موجود نیست: