صفحات

۱۳۹۴ اردیبهشت ۹, چهارشنبه

تحلیل روزنامه آمریکايی: چرا اصرار در دفاع از اسد؟


به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، رسانه های جمهوری اسلامی روز چهارشنبه اعلام کردند حکومت ایران قصد دارد یک خط کشتیرانی مستقیم با سوریه به منظور افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور راه اندازی کند.
رژیم تهران اصلی ترین حامی رژیم بشار اسد در منطقه محسوب می شود که از چهار سال پیش با مخالفان در جنگ است.
در همین حال یک روزنامه آمریکايی نوشت: رژیم ایران در چهار سال جنگ داخلی سوریه، با فرستادن هزاران سرباز و جنگجوی شبه‌نظامی برای تقویت ارتش و میلیاردها دلار وام به منظور نجات اقتصاد این کشور، نقش بسزایی در ماندن بشار اسد بر سر قدرت ایفا کرده است.

به گزارش وبسایت روزآنلاین، روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت: منابع دیپلماتیک تخمین می‌زنند، رژیم ایران ماهانه بین یک تا دو میلیارد دلار بصورت پول نقد و حمایت نظامی به رژیم سوریه کمک می‌کند.

چرا اصرار در دفاع از اسد؟
مهدی طائب از روحانیون بلندپایه حکومت ایران گفته: اگر دشمن به ما حمله کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را اشغال کند، اولویت با سوریه است. اگر ما سوریه را نگه داریم می‌توانیم خوزستان را هم پس بگیریم، اما اگر سوریه را از دست بدهیم، تهران را هم نمی‌توانیم نگه داریم.
یک متخصص حزب‌الله و مدیر موسسه خاورمیانه در واشنگتن می‌گوید: رژیم ایران همیشه سوریه را به عنوان دروازه منطقه عرب دیده است و فکر نمی‌کنم این ارزیابی تغییری کرده باشد. سوریه یک پل ارتباطی استراتژیک است که تهران را به حزب‌الله وصل می‌کند.

وی افزود: ممکن است شکست‌های اخیر اسد در شمال و جنوب، رژیم ایران را بر آن دارد که به اسد پیشنهاد کند، در صورت پیشروی شورشیان در استان ادلب، حلب را رها کند. از دست دادن حلب، بزرگترین شهر سوریه و موتور تجاری کشور، برای رژیم اسد شکست روانی شدیدی محسوب می‌شود. اما منافع استراتژیک رژیم ایران در سوریه، کنترل اسد بر تمام کشور را ضروری نمی‌داند. تهران تنها به یک راهروی باریک بین دمشق و طرطوس در ساحل مدیترانه نیاز دارد تا به مرز لبنان برسد. این مسیر به تهران کمک می‌کند تا به حزب‌الله (جبهه علیه اسرائیل) سلاح برساند.

هیچ نظری موجود نیست: