صفحات

۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۰, پنجشنبه

گزارش بریتانیا درباره شبکه تامین تجهیزات اتمی ایران



بریتانیا به کمیته تحریم‌های سازمان ملل متحد درباره وجود یک شبکه تأمین تجهیزات هسته‌ای برای ایران که با دو شرکت تحت تحریم مرتبط است، خبر داده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز این شبکه که دولت بریتانیا در روز ۲۰ آوریل سازمان ملل را از وجود آن باخبر کرد، یک شبکه تدارکاتی فعال است که با شرکت های ایرانی فناوری سانتریفوژ (TESA) و شرکت کالای الکتریک (KEC) در ارتباط است.

بنا بر این گزارش، شرکت کالای الکتریک تحت تحریم‌هایی است که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد وضع شده و شرکت فناوری سانتریفوژ نیز از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده است.

کمیته تحریم‌های سازمان ملل متحد اعلام کرده که اطلاعات مربوط به این شبکه تأمین تجهیزات هسته‌ای، برای بررسی و راستی‌آزمایی، بسیار دیر در اختیار این کمیته قرار گرفته است.

تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی در سال۲۰۰۶ وضع شده است.

این گزارش تأکید کرده است که افشای این اطلاعات ممکن است بی‌اعتمادی قدرت‌های غربی به ایران را نسبت به رعایت توافقی که قرار است در زمینه پرونده هسته‌ای این کشور تا پایان ماه ژوئن به دست بیاید، دامن می‌زند.

قدرت‌های جهانی و ایران در روز دوم آوریل به یک چارچوب برای رسیدن به توافق هسته‌ای دست یافتند.

بر اساس این چارچوب، توان غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران و تعداد سانتریفیوژهای فعالی که این کشور می‌تواند داشته باشد، به شدت کاهش می‌یابد.

هیچ نظری موجود نیست: