صفحات

۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۵, جمعه

اقدام‌های دولت تاجیکستان علیه ریش مردان و حجاب زنان : ایرانی با غیرت تو یاد بگیر


مقام‌های کشور تاجیکستان که اکثریت ساکنانش از مسلمانان هستند، اخیرا سیاستی برای مقابله با تندروهای دینی که برای جهاد در خاورمیانه فراخوان می‌دهند، به اجرا گذاشته‌اند. بدین منظور تراشیدن ریش اجباری و حجاب در اماکن عمومی ممنوع شد .      د 
نگرانی مقام‌های تاجیکستان در مشارکت حدود ۳۰۰ تن از شهروندان این کشور در جنگ به همراه گروه دولت اسلامی موسوم به داعش و دیگر گروه‌های جهادی ریشه دارد. دولت می‌گوید از آغاز جنگ سوریه تا کنون دستکم ۵۰ تن از آن‌ها کشته شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رستم گل اف در یکی از خیابان‌ها در حال راه رفتن بود که توسط نیروهای پلیس دستگیر شد. هنگام خروجش از بازداشت، ریشش تراشیده شده بود.
گل اف وبلاگ نویس مشهور تاجیکی در نامه‌ای سرگشاده به امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان نوشت: «با نگاه به مقدار موی موجود در اتاق گمان می‌کنم پیش از من ریش ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر تراشیده شده بود.»
برخی از مسلمانان می‌گویند بلند کردن ریش مستحب است. اما این اقدام را برخی از گروه‌های اسلامگرای تندرو نیز اجباری می‌کنند
از این رو نیروهای پلیس تاجیکستان به گل اف گفتند که بلند کردن ریش با «سیاست‌های کشور» در تضاد است. آن‌ها او را تهدید به مجازات بدنی در صورت مقاومت در برابر تراشیدن ریشش کردند.
از سویی سخنگوی وزارت کشور تاجیکستان گفت که دولت عامل سیاست «تراشیدن ریش» نیست و تاکید کرد که نیروهای پلیس «از ماموریت خود تجاوز کردند.» او در عین حال خاطرنشان کرد که نیروهای پلیس حق داردند به جوانان ریش دار نزدیک شوند «تا مطمئن شوند که آن‌ها به ریششان رسیدگی می‌کنند و به قواعد پاکیزگی پایبندند.»
اما مسلمان تاجیکستان می‌گویند که از زمان انتخابات پارلمانی ماه مارس گذشته که در آن حزب دموکراتیک مردمی حاکم پیروز شد، سرکوب‌ها بیشتر شد.
اما مقام‌های تاجیکستانی می‌گویند که اسلام را تایید می‌کنند و در این راه بزرگ‌ترین مسجد در آسیای مرکزی را با ظرفیت صد هزار نفر ساختند. در عین حال با رفتن شهروندان به سوریه مقابله می‌کنند.
امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان که ائتلافی از اسلامگرایان و لیبرال‌ها در جریان جنگ داخلی پنج ساله که در سال ۱۹۹۷ به پایان رسید شکست داده است، بار‌ها نگرانی خود را از تاثیر بنیادگرایان در خاورمیانه بر کشورش ابراز کرده است.
او ماه مارس نسبت به افزایش اقبال زنان تاجیکستان به حجاب ابراز ناخرسندی کرد. فرماندار دوشنبه هم گفت مقام‌های تلاش خواهند کرد مغازه‌ها اقدام به واردات و عرضه حجاب نکنند.

هیچ نظری موجود نیست: