صفحات

۱۳۹۴ خرداد ۱۱, دوشنبه

احضار 50 فعال بختيارى در پى اعتراض مردمى به انتقال آب كارون



عشایر بویر احمدو ممسنی کجا شد غیرت وتفنگ و اسبتان؟

Image result for ‫بختیاری‬‎


اداره اطلاعات استان چهارمحال و بختیاری حدود 50 نفر از فعالان بختيارى را پى اعتراض های مردمى در مورد انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی احضار كرد.

اين احضارها به دنبال اعتراض گروهی از مردم چغاخور در استان چهار محال و بختیاری در اعتراض به احداث تونل انتقال آب "سبزکوه"، وتخريب کارگاه ساخت این تونل در هفته گشته صورت مى گيرد. 

روز چهارشنبه گذشته ششم خرداد ماه، به دنبال خشک شدن چشمه آلوقره بر اثر حفر تونل سبزکوه، مردم این منطقه در اقدامی ابتکاری و به‌صورت نمادین، برای مرگ این چشمه، مراسم ترحیم برگزار کردند. در این مراسم، معترضان کارگاه ساخت تونل را تخریب کردند و بخشی از کارگاه هم دچار حریق شده است.

به گزارش سايت "گفت وگونیوز" به دنبال افزایش اين اعتراضات از سوى مردم استان چهارمحال و بختیاری نزدیک به پنجاه نفر از فعالان زیست محیطی این استان به مراجع قانونی احضار شدند.

گفتنى است كه پیمانکار این پروژه به مانند برخی دیگر از پروژه‌های انتقال آب در ایران، قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران است.

به گزارش "گفت و گو نیوز " بیش از این نیز صد نفر از فعالان زیست محیطی استان چهارمحال و بختیاری به دلیل مخالفت با انتقال اب از سرچشمه های کارون به فلات مرکزی دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفته بودند. نمایندگان این استان ورود مدعی العموم به موضوع انتقال اب را یکی از راهکارهای کاهش تبعات امنیتی این موضوع عنوان کرده اند. لازم به ذکر است بنا بر اعتقاد نمایندگان مجلس دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان هیچ کدام از پروژه های انتقال اب در استان چهارمحال و بختیاری به علت نداشتن مجوزهای لازم زیست محیطی وجاهت قانونی ندارد.

در دی ماه سال پیش نیز روستاییان منطقه در اعتراض به همین پروژه، در مقابل استانداری چهار محال و بختیاری تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند که بی‌پاسخ ماند. برخی از نماینده‌های مجلس ایران نیز در مخالفت با تونل سبزکوه از مردم استان چهار محال و بختیاری حمایت کرده‌اند.

تونل انتقال آب سبزکوه به چغاخور، ده‌ها چشمه در استان چهارمحال و بختیاری را خشک می‌کند و دست‌کم ۱۵۰ میلیون متر مکعب منابع آبی را در معرض خطر قرار می‌دهد و فاجعه منابع آبی و تنش‌های شدید اقتصادی و زیست محیطی را به دنبال می‌آورد. احداث این تونل، آب را از شهرستان "بروجن"به بخش دیگری از این شهرستان می‌کشد.

مردم استانهاى چهارمحال و بختیاری وخوزستان طى سالهاى گذشته دهها تجمع اعتراضى به اين پروژه و دهها پروژه ديگر انتقال آب كارون به فلات مركزى ايران برگزار كرده كه همگی بی‌ نتيجه ماندند.

هیچ نظری موجود نیست: