صفحات

۱۳۹۴ خرداد ۱۶, شنبه

ارتش اسرائیل: توافق اتمی با ایران دارای فواید امنیتی است


روز پنجشنبه 4 ژوئن از یک افسر بلندپایه در ارتش اسرائیل نقل شده که گفته است توافق اتمی با ایران می تواند با محدود کردن برنامه هسته ای این کشور، فواید امنیتی احتمالی داشته باشد.
این در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تاکید می کند که توافق اتمی احتمالی با ایران، تهدیدی برای اسرائیل است.
اما افسر اسرائیلی که با خبرنگاران اسرائیلی دیدار کرده و سخنان او را بدون ذکر نام، رسانه های محلی به طور خلاصه منتشر کردند، گفته است «توافق هسته ای نهایی با ایران که قرار است تا 30 ژوئن منعقد شود، آشکار می کند که آیا ایران در مسیر ساخت بمب اتمی است یا نه.»
غرب و اسرائیل نگران آن هستند که ایرانی ها در پی دست یابی به اسلحه اتمی باشند، مساله ای که تهران آن را رد می کند. سال ها مذاکره همراه با فشار تحریم ها بر ایران در پی آن است که این کشور را از چنین توانی دور کند.
افسر اسرائیلی گفته است اقدام هایی که قدرت های جهان در پی اجرای آن هستند از جمله افزایش بازرسی ها از نیروگاه های هسته ای ایران و کاهش غنی سازی اورانیم «این فرض را به وجود می آورد که در سال های آینده این خطر کاهش می یابد.»
دولت نتانیاهو می گوید که وجود دشمن مسلح به جنگ افزارهای هسته ای در دراز مدت، وجود اسرائیل را تهدید می کند. از این رو دولت او برای ایجاد موانع بیشتر بر پروژه های ایرانی فشار می آورد.
روز چهارشنبه موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل به روزنامه واشینگتن پست گفته بود: «توافق با ایران برای این کشور این امکان را فراهم خواهد کرد که در آستانه دست یابی به جنگ افزار هسته ای باشد.»
باورها بر این است که اسرائیل تنها کشور دارای تسلیحات هسته ای در منطقه خاورمیانه است.
سخنان افسر اسرائیلی در حالی ایراد می شود که روز پنجشنبه عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران گفت مذاکرات برای نوشتن توافقنامه نهایی، شاهد پیشرفت است. 

هیچ نظری موجود نیست: