صفحات

۱۳۹۴ خرداد ۲۷, چهارشنبه

دروغ بزرگ : بروجردی: احتمال توافق نهایی هسته ای زیاد نیست


علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، می گوید که احتمال توافق نهایی هسته ای زیاد نیست.
بروجردی در گفت و گو با خبرگزاری مهر، با اشاره به مصوبه عصر سه شنبه 16 ژوئن کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر اصلاح طرح «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ملت ایران» و نیز تصویب در اولویت قرار گرفتن این طرح در جلسه صبح چهارشنبه مجلس، اظهار داشت: «آنچه امروز در مجلس تصویب شد، در واقع اولویت دادن به بررسی این طرح نمایندگان بوده است تا بتوانیم در جلسه یکشنبه هفته آینده صحن علنی مجلس، جزئیات آن را بررسی و تصویب کنیم و آن را به قانون تبدیل کنیم.»
نمایندگان مجلس شورای اسلامی 185 رای موافق، 2 رای مخالف و رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر با اولویت بررسی طرح «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ملت ایران» در دستور کار مجلس موافقت کردند.

تحریم ها

بروجردی با اشاره به محتوای طرح اصلاح شده کمیسیون امنیت ملی درباره صیانت از دستاوردهای هسته ای افزود: این طرح یک ماده واحده و دو تبصره دارد که با توجه به اهمیت بحث تحریم ها، در ماده واحده آن، ضرورت لغو یکپارچه همه تحریم ها در روز توافق مورد تاکید قرار گرفته است؛ بر این اساس، در روز انجام توافق همه تحریم ها باید به صورت یکجا و نه تفکیک شده برداشته شود.
مسئولان غربی می گویند ابتدا باید به پایبندی ایران به تعهدات خود مطمئن شوند تا تحریم ها به تدریج لغو شود. اخیرا عقب افتادن اقدام شورای امنیت برای تصمیم گیری بر سر لغو تحریم ها پس از تصویب توافق احتمالی در کنگره آمریکا، مساله ای جدید است که به مذاکرات افزوده شده است.

بازرسی ها

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران ادامه داد: «در ماده واحده همچنین با توجه به اهمیت حفظ محدوده های امنیتی و مراکز نظامی و حساس ما و نیز حریم دانشمندان هسته ای که سرمایه های ملی ما هستند، تاکید شده است که طرف مقابل نباید انتظار داشته باشد و نباید اجازه داده شود که به این اماکن و افراد دسترسی پیدا کنند و قصد بازدید داشته باشند؛ همچنین در بند دیگری از ماده واحده این طرح، بحث عدم محدودیت در انجام هرگونه فعالیت علمی و تحقیق و توسعه در حوزه هسته ای تصریح شده است.»
مساله بازرسی ها یکی از مسائل مورد اختلاف میان مذاکره کنندگان ایرانی و غربی است. غربی ها علاوه بر بازرسی های سرزده از نیروگاه های هسته ای خواستار بازرسی از برخی از پایگاه های نظامی هستند؛ مساله ای که مقام های ایرانی تا کنون با آن مخالفت کرده اند. دیدار با دانشمندان هسته ای توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای یکی دیگر از مسائل مورد اختلاف است.

مجلس با توافق دارای اشکال برخورد خواهد کرد

بروجردی در ادامه این مصاحبه گفت: «در یکی از تبصره های این طرح آمده است که باید میان آنچه که توافق شده و قانون اساسی و منافع ملی ما تطبیق صورت بگیرد؛ یعنی توافق هسته ای باید به مجلس بیاید و مجلس با بررسی آن بر اساس قانون اساسی و دیگر مصوبات قانونی خود ازجمله این طرح، آن توافق را تایید یا رد کند؛ اگر تایید شد که ما نیز حامی توافق خوب هستیم و اگر هم اشکال داشت، حتماً مجلس برخورد خواهد کرد.»
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اضافه کرد: «از دیگر نکات مهم در تبصره های این طرح نیز این است که وزیر امورخارجه موظف شده است، هر شش ماه یک بار گزارش روند تحولات مذاکرات و برنامه های هسته ای را به کمیسیون امنیت ملی ارائه دهد.»
وی درباره میزان احتمال دستیابی به توافق هسته ای در موعد تعیین شده تصریح کرد: «من بدون اینکه بخواهم درصدی برای احتمال توافق تعیین کنم، می توانم بگویم که احتمال توافق بالا نیست و این به دلیل زیاده خواهی طرف مقابل و مقاومت ماست.»
از پاییز 2013 گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، در حال انجام مذاکراتی با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور هستند؛ برنامه ای که از سال 2003 رابطه ایران و جامعه جهانی را پر تنش کرده است.
پس از توافق موقت نوامبر 2013 و توافق اولیه آوریل 2015، اکنون دو طرف تا 30 ژوئن جاری فرصت دارند به توافق جامع و نهایی دست یابند.

هیچ نظری موجود نیست: