صفحات

۱۳۹۴ خرداد ۲۷, چهارشنبه

ناتو: تقویت زرادخانه اتمی روسیه غیر قابل توجیه است

ناتو اقدام روسیه را در تقویت زرادخانه اتمیش محکوم کرد و آن تهدید آمیز، غیرقابل توجیه و خطرناک خواند.
ولادیمیر پوتین رئیس ‌جمهوری روسیه روز سه شنبه 16 ژوئن اعلام کرد که این کشور امسال بیش از چهل موشک بالستیک قاره‌ پیما به زرادخانه هسته ‌ای خود خواهد افزود و این بخشی از یک برنامه گسترده برای مدرنیزه کردن ارتش این کشور است.
رئیس‌ جمهوری روسیه این سخنان را یک روز پس از آن بیان کرد که این کشور استقرار سلاح‌های سنگین امریکا در اروپای شرقی و در نزدیکی مرز با روسیه را محکوم کرد و آن را خصمانه ‌ترین اقدام امریکا از زمان پایان جنگ سرد خواند.
در همین حال، ینز استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بلافاصله پس از اعلام ناتو در یک مصاحبه زنده تلویزیونی گفت که بیانیه پوتین "موید الگو و رفتاری است که روسیه مدتیست در پیش گرفته - به طور کلی ما شاهد سرمایه گذاری بیشتر روسیه به ویژه در زمینه توانایی اتمی بوده ایم".
وی افزود:‌ " این حالت تهدید آمیز روسیه با سلاح اتمی غیرقابل توجیه، بی ثبات کننده و خطرناک است".
ینز استولتنبرگ دبیرکل ناتو بیانیه پوتین را محکوم کرده و گفت: " آنچه ناتو هم اکنون در بخش شرقی محدوده این پیمان انجام می دهد، رفتاری متناسب است که جنبه دفاعی دارد و کاملا در راستای تعهدات بین المللی ما به امنیت یکدیگر است".
جان کری وزیر خارجه امریکا نیز از اعلامیه پوتین ابراز نگرانی کرد و گفت که این تصمیم با موافقتنامه "استارت" در تناقض است.
استارت با هدف تخریب و محدود کردن سلاح های اتمی در نواحی اتحاد جماهیر شوروی سابق انجام می شود.
پوتین پس از اظهارات دبیرکل ناتو گفت: "روسیه مجبور خواهد بود نیروهای مسلح خود را به سوی هر کشوری که ممکن است تهدیدش کند، نشانه رود".
تنش ها میان غرب و روسیه در ارتباط با نقش این کشور در مناقشه اوکراین و در یک سال گذشته بالا گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: