صفحات

۱۳۹۴ خرداد ۱۸, دوشنبه

اوباما: تلاش های پوتین برای احیای افتخارات شوروی محکوم به شکست است


باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، ولادیمیر پوتین همتای روس خود را متهم کرد که در راستای تلاش های محکوم به شکست اش برای احیای افتخارات امپراتوری اتحاد جماهیر شوروی، در حال نابودی اقتصاد روسیه است.
این در حالی است که سران هفت کشور صنعتی جهان موسوم بهG7 از احتمال افزایش تحریم های روسیه به دلیل افزایش خشونت ها در اوکراین سخن گفتند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سران گروه G7 در پایان نشست خود در آلمان، از افزایش خشونت ها در شرق اوکراین، ابراز نگرانی کردند.
آن ها می گویند که جدایی طلبان شرق اوکراین که از سوی روسیه پشتیبانی می شوند، با نقض آتش بس مورد توافق در آوریل گذشته، به نبرد با نیروهای دولتی ادامه می دهند.
این دومین نشست سران کشورهای بزرگ صنعتی بدون حضور روسیه است. پیش از این این گروه، G8 نام داشت اما با حذف روسیه از آن پس از آن که این کشور اقدام به انضمام جزیره کریمه در شرق اوکراین به خاک خود کرد، به G7 تغییر نام داد.
اوباما درباره پوتین گفت: «باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد به ویرانی اقتصاد کشورش از راه منزوی کردن روسیه در مسیر تلاش برای احیای افتخارات امپراتوری شوری ادامه دهد یا این که درک خواهد کرد که عظمت روسیه بر نقض مرزها و حاکمیت ملی دیگر کشورها استوار نیست.»
کرمیلن، کاخ ریاست جمهوری روسیه، تلاش کرد از اهمیت عدم حضور پوتین در نشست آلمان بکاهد و در بیانیه ای اعلام کرد: «رئیس جمهوری گونه های دیگر و موثر تری از توازن اقتصادی در جهان را ترجیح می دهد.»
خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از دیمیتری پیسکوف سخنگوی کرملین گزارش داده که گفته است: «پیوستن به هفت یا هشت نفر برای بحث بر سر مشکلات جهانی محال است.»
منابعی در مجموعه هفت کشور صنعتی جهان گفتند که دو مساله اوکراین و چگونگی تعامل با روسیه، دو سوم گفت وگوها را در شام کاری یکشنبه که درباره سیاست بین الملل بود، به خود اختصاص داد.
یک منبع، اقتصاد اوکراین را «بحران زده» توصیف و تاکید کرد که اجماعی میان رهبران هفت کشور صنعتی جهان برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد این کشور وجود دارد.
استیون هاربر و شنزو آبه نخست وزیران کانادا و اوکراین که پیش از نشست سران G7 به پایتخت اوکراین رفته بودند، گفتند که در دیدار با پترو پورشنکو رئیس جمهوری این کشور به او اطمینان دادند که هفت کشور صنعتی از او حمایت خواهند کرد.
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان که میزبان نشست بود و تلاش هایی را برای شریک کردن پوتین در راه حل دیپلماتیک بحران اوکراین رهبری می کند، گفت که در صورت پایبندی کامل مسکو و جدایی طلبان به اجرای معاهده صلحی که پیشتر در مینسک پایتخت بلاروس منعقد شده بود، ممکن است تحریم های اعمال شده بر روسیه لغو شود.
او در عین حال افزود که اروپا و ایالات متحده آماده افزایش تحریم ها هستند. برخی دیپلمات های آلمانی می گویند در صورت تصرف مناطق بیشتری توسط جدایی طلبان اوکراینی به ویژه در مناطقی محوطه شهر ساحلی استراتژیک ماریوپل، ممکن است افزایش تحریم های روسیه لازم باشد.
اوباما گفت: «همچنان که در روزهای پیش دیدیم، نیروهای روسیه به فعالیت خود در شرق اوکراین در تجاوز به مرزهای این کشور ادامه می دهند.»
او افزود: «روسیه در وضعیت رکود شدیدی به سر می برد. رفتارهای مسکو به اوکراین، روسیه و مردم روسیه آسیب می زدند. هفت کشور صنعتی تاکید می کنند که در صورت لزوم آماده وضع تحریم های بیشتری علیه روسیه هستند.»

هیچ نظری موجود نیست: