صفحات

۱۳۹۴ خرداد ۱۶, شنبه

داعش شهر دیگری را در لیبی به تصرف در آورد


منابع نظامی لیبیایی شامگاه جمعه 5 ژوئن از اشغال شهر هراوه این کشور از سوی داعش خبر دادند.
به گزارش رویترز، گروه داعش که بخش وسیعی از خاک سوریه و عراق در کنترل خود دارد، اکنون با استفاده از بحران داخلی لیبی، شهر «هراوه» را به تصرف در آورد.
گفتنی است که گروه داعش پیشتر بر شهرت سرت در ساحل لیبی و نیز شهرک درنه در شرق لیبی مسلط شده بود و حملاتی انتحاری به بنغازی بزرگترین شهر شرق لیبی نیز انجام داده بود.
طبق این گزارش داعش روز گذشته بر شهر «هراوه» و ساختمان های دولتی آن مسلط شده است.
«هراوه» در هفتاد کیلومتری شرق سرت در جاده ارتباطی میان النوفلیه و بن جواد در منطقه الوادی الاحمر واقع شده است.این منطقه ساحلی زیبا و جمعیت میلیونی دارد و از مناطق پرجمعیت در منطقه سرت است. بیشتر افراد آن را افراد قبایل الولاد سلیمان معروف تشکیل می دهند و پس از شهر سبها دومین مرکز تجمع این قبایل است.ساکنان آن پیشه کشاورزی دارند و به دامداری نیز اشتغال دارند.ماهیگیری نیز طی سالیان اخیر به حرفه های این منطقه افزوده شده است.
گفته می شود که این شهر همانند برخی دیگر از شهرهای لیبی در دوران سرهنگ معمر قذافی مورد بی توجهی قرار گرفته است و با وجود موقعیت منحصر به فرد آن در ساحل دریای مدیترانه ،‌کسی که از این شهر دیدن می کند هیچ عمران و زیر ساخت جدید در آن مشاهده نمی‌کند.
در حوادث هفده فوریه 2011 درگیری های شدیدی میان انقلابیون و گردان های وابسته به قذافی در این منطقه رخ داد زیرا این منطقه حدفاصل سرت و هلال النفط استراتژیک است. هراوه نقش اساسی در تسهیلات انقلابیون به شمار می رود و به آنها در تسلط بر سرت و پایان حکومت قذافی کمک شایانی کرد.
شکاف سیاسی عمیق میان سیاستمداران لیبی و نزاع مسلحانه میان گروههای اسلامی تندرو باعث شد که این کشور پس از سرنگونی قذافی ثبات سیاسی و امنیتی خود را از دست دهد.
در حال حاضر دو حکومت یکی در شرق و دومی در پایتخت آن طرابلس بر لیبی حکمرانی می کنند. این درحالی است که داعش در حال گسترش دایره نفوذ خود بر مناطق و شهرهای ساحلی این کشور ادامه می دهد.

هیچ نظری موجود نیست: