صفحات

۱۳۹۴ خرداد ۱۶, شنبه

پنتاگون: ايران به فعالیت اتمى و حمايت از تروریسم ادامه مى دهد



وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» روز پنجشنبه 4 ماه ژوئن طی گزارشی فاش کرد که جمهوری اسلامی ایران، به رغم توافق موقت اتمی‌اش با کشورهای 5+1، همچنان به توسعه موشک هایی که قادر به حمل سلاح اتمی هستند، ادامه می دهد.
به گزارش روزنامه انگلیسی زبان «گلف نیوز» چاپ امارات، این گزارش قرار بود در ماه ژانویه به کمیته ویژه کنگره ارائه شود، اما جهت عدم اخلال در روند مذاکرات هسته ای میان تهران و غرب از ارائه آن به کمیته ویژه کنگره آمریکا جلوگیری شد.
این گزارش مفصل اکنون به کمیسیون نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا ارسال شده است.
طبق این گزارش ایران نسبت به برخی از مفاد توافق ژنو از جمله محدود کردن فعالیت های هسته ای و عمل به اقدام مشترک، پایبند بوده است اما در زمینه توسعه و نو آوری در برنانه موشک های بالستیک که قادر به حمل اسلحه اتمی هستند همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.
به گزارش «گلف نیور»، برخی از ناظران و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که گزارش اخیر«پنتاگون»، اوباما رئیس جمهوری آمریکا را که گفته بود «طرح کار مشترک با ایران منجر به متوقف شدن فعالیت های هسته ای تهران خواهد شد»، شگفت زده خواهد کرد.
پرده برداشتن از ادامه سیاست نظامی ایران در زمینه توسعه ظرفیت های حمل سلاح اتمی در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که این کشور به رغم برنامه اقدام مشترک، میزان مواد هسته ای را که می تواند برای ساخت بمب به کار رود، افزایش داده است.

تلاش برای کنترل تنگه هرمز

در بخشی از گزارش پنتاگون نسبت به ادامه تهدیدهای نظامی ایران در تنگه هرمز آمده است:«ایران به توسعه ظرفیت‌های خود برای کنترل تنگه هرمز و راه‌های دست‌یابی به آن در صورت وقوع برخورد نظامی ادامه می‌دهد».
این گزارش می افزاید:« تهران مخفیانه سامانه های تسلیحاتی مرگبار خود را توسعه می‌دهد. مانند مین های دریایی پیشرفته، زیردریایی‌های کوچک ولی پیشرفته تر، پهپادهای نظامی، موشک‌های کروز دفاع ساحلی، ناوهای تهاجمی و موشک های ضد ناو».
گزارش پنتاگون به استدلال برخی کارشناسان آمریکایی اشاره نموده و تاکید کرده:« حمایت ایران از حوثی های یمن به قصد دست یافتن به تنگه استراتژیک باب المندب در دریای سرخ است تا از آن طریق نیز مانند تنگه هرمز، راه عبور و مرور کشتی‌های نفتکش و دیگر کالاها را ببندد».

ادامه حمایت از تروریسم در منطقه

پنتاگون در گزارش خود به حمایت مستمر تهران از تروریسم نیز اشاره کرده و آورده است:« اقدامات پنهانی ایران در حمایت از تروریسم همچنان بدون وقفه ادامه دارد. نیروی سپاه به عنوان ابزار و عامل اصلی اعمال قدرت برای تحمیل سیاست خارجی ایران بر منطقه به ویژه در بحرین، سوریه، عراق، لبنان، و یمن همچنان به ‌کار می رود. این نهاد نظامی همچنان به توسعه نفوذ خود در خارج از مرزهای ایران و افزایش توانایی های خود برای انجام حملات تروریستی به منظور حفظ و گسترش منافع ایران ادامه می‌دهد.»
ناظران سیاسی بر این باورند که گزارش اخیر وزارت دفاع آمریکا، به نوعی نگرانی های کشورهای عربی خلیج از توافق غرب با ایران را توجیه می کند. کشورهای عربی خلیج در اجلاس اخیر کمپ دیوید که به دعوت اوباما برگزارشد، به صراحت اعلام کردند که عدم دخالت ایران در عراق، سوریه، بحرین، یمن و سایر کشورهای عربی، باید بخشی از توافق آمریکا با ایران باشد در غیر این صورت این کشورها در آینده در نحوه عملکرد سیاسی و روابط خود با آمریکا تجدید نظر خواهند کرد.

هیچ نظری موجود نیست: