صفحات

۱۳۹۴ خرداد ۱۶, شنبه

ذخایر اورانیوم؛ درخواست آمریکا/طرح جدید سناتورها


روزنامه نیویورک تایمز روز سه شنبه مدعی شده بود یک ماه مانده به پایان مهلت مذاکرات اتمی برای دستیابی به توافق نهایی، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داده اند که میزان ذخیره اورانیوم 5 درصد غنی شده در ایران، طی 18 ماه اجرای توافق موقت اتمی، حدود 20 درصد افزایش یافته است، این در حالی است که باید این فعالیت تهران در این دوره تعلیق می شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز کذشته از مقامات رژیم ایران خواست برنامه های خود برای کاهش ذخایر اورانیوم را تشریح کنند و گفت: آنها باید علناً درباره اینکه چطور قصد دارند این کار را انجام دهند، حرف بزنند. ذخایری که باید کاهش داده شوند، مال آنهاست.

طرح جدید سناتورها

دو سناتور آمریکايی از دو حرب دموکرات و جمهوریخواه با ارائه اصلاحیه طرحی به مجلس سنای آمریکا خواهان تمدید ده ساله تحریمهای رژیم ایران شدند.
در این اصلاحیه سناتورها منندز و کرک خواهان تمدید طرح تحریمهای رژیم ایران از سال 2016 تا سال 2026 به مدت ده سال شده اند.
لابی رژیم ایران در آمریکا که تحت عنوان "شورای ملی ایرانیان آمریکا" فعالیت می کند، به طرح این دو سناتور آمریکايی واکنش نشان داد و از آن بشدت ابراز نگرانی کرد.

این لابی حامی حکومت ایران نوشت: این اصلاحیه می تواند موضوع رفع تحریمها و رسیدن به توافق هسته ای را دچار پیچیدگی کند و 
مذاکرات با (رژیم) ایران را از مسیر خود خارج سازد.


این منبع افزود: در حالیکه چند هفته به حصول توافق هسته ای باقیمانده است؛ با تمدید تحریم ها برای مدت ده سال این موضوع می تواند پیامی خطرناک به یکی از مسائل لاینحل بدهد.هنوز سوالات زیادی درباره اینکه آمریکا بتواند تحریمها را با توجه به توافق اتمی رفع کند وجود دارد و این اصلاحیه سبب افزایش نگرانی ها خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: