صفحات

۱۳۹۴ خرداد ۱۸, دوشنبه

فعالان حقوق بشر... اعدام دهها نفر طی چند روز گذشته در ایران

منابع حقوق بشری ایران روز دوشنبه 8-6-2015 از اجرای حکم اعدام برای دهها محکوم طی چند روز گذشته در زندان های مختلف این کشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری «هرانا» 7 محکوم به اعدام بامداد صبح روز یکشنبه در شیراز به دار آویخته شدند. این 7 زندانی، روز جمعه از زندان «پیربنا» به سلول های انفرادی زندان «عادل آباد» منتقل شدند و حکم اعدام همگی در سحرگاه یکشنبه 7 ژوئن اجرا شد.
بر اساس این گزارش 11 محکوم به اعدام نیز در همان روز جهت اجرای حکم، به سلول های انفرادی زندان بندر عباس منتقل شدند. از جمع 11 زندانی منتقل شده، 8 مرد با جرائم مرتبط با مواد مخدر و 3 زن هستند که اتهامات و هویت آنان نامشخص است.
براساس این منابع 6 زندانی دیگر نیز صبح یکشنبه 7 ژوئن، جهت اجرای حکم اعدام، به سلول های انفرادی زندان ارومیه منتقل شدند و طبق روال زندان ارومیه، قرار است امروز دوشنبه به دار آویخته شوند.

اعدام های کم سابقه در قزل حصار

به گزارش «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی اقدامی کم سابقه، ده ها محکوم به اعدام در زندان قزل حصار کرج جهت اجرای حکم راهی سلول های انفرادی شدند.
بنا بر این گزارش، زندان قزل حصار کرج، طی روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه، شاهد انتقال ده ها محکوم «جرائم مواد مخدر» به سلول های انفرادی، جهت اجرای حکم اعدام بوده است.
به گفته منابع هرانا، این تعداد اجرای حکم، از تاریخ تصویب قانون مبارزه با مواد مخدر بی سابقه و فاجعه بار است. گفته می شود تعداد منتقل شدگان به حدی است که حتی خود زندانیان هم از آمار دقیق آنها اطلاعی ندارند.
منابع حقوق بشری «هرانا» می گویند، به دلیل سختی ارتباط و پراکندگی در واحدهای مختلف زندان و همچنین حساسیت موضوع، ارائه آماری دقیق برای این نهاد حقوق بشری ممکن نیست ولی همه منابع، در کم سابقه و حتی بی سابقه بودن این حجم از انتقال برای اعدام اتفاق نظر دارند و برخی از آنان، از انتقال بیش از 35 تن جهت اجرای حکم، خبر داده اند.
این اقدام کم سابقه باعث تشویش و نگرانی شدید زندانیان قزل حصار و خانواده های آنان شده، در همین رابطه روز یکشنبه، تعداد زیادی از خانواده های محکومین که برای آخرین ملاقات فراخوانده شده بودند، روبروی زندان قزلحصار کرج اجتماع کردند. اخبار تایید نشده دیگری از انتقال به انفرادی جمع پرشماری از زندانیان در زندان رجایی شهر کرج نیز به هرانا رسیده است که مشخص نیست زندانیان مورد اشاره به زندان قزلحصار منتقل شده اند یا همچنان در زندان رجایی شهر کرج به سر می برند.
بر اساس گزارش هرانا، زندان قزل حصار کرج در ماه های اخیر، شاهد سیر صعودی اعدام های دسته جمعی و اعلام نشده محکومین «جرائم مواد مخدر» بوده است، این اعدام ها در سکوت خبری و در غیاب اطلاع رسانی مسئولین قضایی انجام می شود.

هیچ نظری موجود نیست: