صفحات

۱۳۹۴ خرداد ۲۳, شنبه

وال استریت جورنال: ایران از طالبان حمایت مالی و تسلیحاتی می کند



شاهنشاها سر از خاک بیرون اور وببین این ملت نمک نشناست به چه دریوزگی افتاده است واز چه حیواناتی حکومت انتخابیش حمایت میکند روحت شاد

روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک و مسئولات غربی و افغان نوشته است که ایران کمک های مالی و تسلیحاتی خود را به گروه طالبان افغانستان افزوده و علاوه بر آن، به شبه نظامیان این گروه آموزش نظامی می دهد.
جمهوری خواهان آمریکایی و منتقدان مذاکرات اتمی جاری میان ایران و کشورهای غربی می گویند که در صورت کاهش تحریم های اعمال شده بر ایران پس از توافق احتمالی جامع و نهایی هسته ای، حمایت ایران از گروه های طالبان افغانستان، حزب الله لبنان و دیگر گروه های تندرو در خاورمیانه، افزایش خواهد یافت.
«وال استریت جورنال» در گزارشی که جمعه 12 ژوئن بر روی سایت خود منتشر کرده، به نقل از یک دیپلمات غربی نوشته است: «ایران در پی بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان است و از مسیری که این کشور در حال طی کردن آن است مطمئن نیست. از این رو در حال فعالیت محتاطانه است.»
در همین حال اِد رویس رئیس کمیسیون امور خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا می گوید که در صورت امضای توافق هسته ای و کاهش تحریم های ایران، پشتیبانی ایران از گروه طالبان افزایش خواهد یافت. او می افزاید: «ایران پشتیبانی خود را از گروه های تندرو و شورشی افزوده است و با دستیابی به میلیاردها دلار در صورت کاهش تحریم ها، این پشتیبانی بیش از حد تصور افزایش خواهد یافت.»
در همین حال سناتور جان مک کین رئیس کمیسیون خدمات نیروهای مسلح آمریکا هم گفت: «افزایش پشتیبانی ایران از گروه طالبان، ادامه رفتار این کشور در یمن، سوریه، عراق و لبنان است.. این دلیل دیگری بر ادامه نادیده گرفتن عمدی واقعیت های بر روی زمین در سایه سیاست های تهاجمی ایران در منطقه از سوی دولت آمریکا است.»
او ادامه داد که گزارش های وزارت دفاع آمریکا در اکتبر گذشته نشانگر آن است که سپاه پاسداران ایران از سال 2007 به گروه طالبان افغانستان کمک تسلیحاتی می کند.
روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرده است که روابط ایران با گروه طالبان تابستان سال 2013 پس از آن که تهران به طور رسمی از هیئت طالبان برای مشارکت در کنفرانسی درباره اسلام و دیدار با مسئولان بلندپایه ایرانی دعوت کرد، نزدیک تر شده است.
به نوشته این روزنامه، مسئولان افغانستانی گفته اند که دلیل قاطعی در دست دارند مبنی بر این که ایران اقدام به آموزش شبه نظامیان طالبان در داخل مرزهای خود می کند. بنا بر این گزارش، ایران هم اینک دستکم چهار اردوگاه را برای آموزش شبه نظامیان طالبان در تهران، مشهد، زاهدان و کرمان، اداره می کند.
یک مسئول بلندپایه افغان گفته است: «تهران در ابتدا تنها از طالبان پشتیبانی مالی می کرد اما اکنون ایرانی ها به شبه نظامیان طالبان آموزش می دهند و آن ها را مسلح می کنند.»

سفر هیئت طالبان به ایران

پیش از این 19 ماه مه گذشته، خبرگزاری تسنیم نزدیک به نهادهای امنیتی ایران، خبر داده بود که هیئت سیاسی طالبان افغانستان به رهبری «طیب آغا»، مسئول دفتر سیاسی این گروه، روز دوشنبه، ۱۸ ماه مه، به تهران سفر کرده است.
بنا بر این گزارش اعضای این هیئت با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل منطقه‌ای به‌ویژه مسائل جهان اسلام و همچنین مسائل مربوط به مهاجران افغان در ایران گفت‌و‌گو کرده‌اند.
این در حالی است که در آن هنگام دولت ایران درباره سفر این هیئت طالبان به تهران اظهار بی‌اطلاعی کرد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران اظهار با اظهار بی‌اطلاعی از سفر هیئت طالبان به ایران گفت: «این خبر با عقل جور درنمی‌آید.»
طیب آغا رئیس کمیته سیاسی طالبان افغانستان
«طیب آغا» که ریاست هیئت طالبان در سفر به ایران را بر عهده داشت، معاون مطبوعاتی و مترجم ملاعمر، رهبر این گروه است. گفته می‌شود طیب آغا در شمار معدود افرادی است که با ملاعمر ارتباط مستقیم دارد. طیب آغا ریاست کمیته سیاسی طالبان را بر عهده دارد که وظیفه آن تعیین اهداف سیاسی طالبان و گسترش ارتباطات آن با دولت‌های خارجی است.
این سومین سفر هیئتی از طالبان افغانستان به ایران بود. نمایندگان این گروه پیشتر یک بار به ‌منظور دیدار با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران و یک بار دیگر نیز برای شرکت در «کنفرانس بین‌المللی بیداری اسلامی» به ایران سفر کرده بودند.
پیش از آن نیز گزارش‌هایی درباره همکاری ایران و گروه طالبان منتشر شده بود، اما تهران این گزارش‌ها را تکذیب کرده است.
روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف بریتانیا فوریه ۲۰۱۲ در گزارشی از صدور مجوز تاسیس دفتر گروه طالبان در زاهدان خبر داده بود. این گزارش همچنین با اشاره به «شنود مکالمات» ‌اعضای سپاه قدس ایران نوشته بود که در گفت‌وگوهای اعضای این واحد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حرف از «ارسال موشک‌های زمین ‌به ‌هوا به افغانستان» برای طالبان بوده است.
این روزنامه بریتانیایی نوشته بود که ایران درپی ایجاد مانع در مسیر اجرای توافق همکاری‌های استراتژیک است که اوریل ۲۰۱۱ میان دولت افغانستان و آمریکا منعقد شد.
البته وزارت امور خارجه ضمن تکذیب این گزارش تاکید کرد که تنها دولت افغانستان را به رسمیت می‌شناسد.

هیچ نظری موجود نیست: