صفحات

۱۳۹۴ آبان ۳۰, شنبه

پوتین: در صورت حمایت کشورهای عربی از روسیه نقش ایران را در منطقه محدود می‌کنیم



روزنامه آمریکایی «وال ستریت جورنال» در گزارشی از تلاش برخی کشورهای عربی، اروپایی و ایالات متحده آمریکا برای جدا کردن موضع روسیه و ایران از یکدیگر در باره اوضاع سوریه خبر داده است. این در کشور هم‌اینک با کنار رفتن بشار اسد از قدرت در سوریه مخالفت می‌کند.
در این گزارش آمده است که کشورهای عربی تعیین زمانی برای کنار رفتن بشار اسد از قدرت را به عنوان پیش‌شرطی برای آتش‌بس مطرح کرده‌اند.
این گزارش می‌افزاید که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته است چنانچه کشورهای عربی از روسیه حمایت کنند، مسکو در محدود کردن نقش تهران در منطقه نقش ایفا خواهد کرد.
بنا بر این گزارش، پوتین دوستان بین‌المللی خود را با تاکید بر تلاش روسیه برای کاهش نقش ایران در بحران سوریه، شگفت زده کرده است.
پایان حمایت سیاسی روسیه از ایران در بحران سوریه، راه را برای اتحاد بیشتر در مقابله با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش هموارتر می‌کند. این مساله همچنین موضع بین‌المللی را در برابر اسد تقویت می‌کند به ویژه این‌که فرانسه خواستار تشکیل ائتلاف جدیدی به رهبری پاریس، مسکو و واشنگتن برای جنگ با داعش شد. علاوه بر آن پوتین در ائتلافی به همراه دو قدرتی قرار می‌گیرد که کنار رفتن بشار اسد را آغاز راه‌حل بحران سوریه می‌دانند.
اما در مذاکرات وین، ایران نشانه‌ای از آمادگی برای فشار بر اسد به منظور کنار رفتن از قدرت از خود نشان نداد. اما برخی مسئولان آمریکایی و اروپایی گفتند که امیدوارند با دامه مذاکرات دیپلماتیک، مسکو نرمش بیشتری در خصوص آینده اسد از خود نشان دهد.

هیچ نظری موجود نیست: