صفحات

۱۳۹۰ مرداد ۲۴, دوشنبه

پیشروی مخالفان دولت به سمت طرابلس، سفر وزیر کشور لیبی به مصر


خبرگزاری رسمی دولتی مصر تایید کرده است که ناصر المبروک عبدالله، وزیر کشور لیبی، به همراه اعضای خانواده‌اش، وارد قاهره، پایتخت مصر شده است.
مشخص نیست که آیا او پناهنده شده است یا آنطور که مقامات رسمی به نقل از خود آقای مبروک گفته‌اند، برای گذراندن تعطیلات به مصر رفته است.
همچنین مشخص نیست که ناصر المبروک در سلسله مراتب کنونی لیبی چه جایگاهی دارد، ولی گفته می‌شود که او از نزدیکان سرهنگ قذافی است.
در لیبی هم گزارش شده است که مخالفان معمر قذافی در دو شهر استراتژیک که مهم‌ترین مسیرهای منتهی به طرابلس، پایتخت لیبی از غرب و جنوب این کشور به شمار می‌روند، به پیروزی‌هایی دست یافته‌اند.
آنها گفته‌اند که الان کنترل بیشتر مناطق شهر استراتژیک زاویه، در ۵۰ کیلومتری غرب طرابلس را در دست دارند.
مخالفان دولت در شهر غریان در ۸۰ کیلومتری طرابلس هم پیشروی کرده‌اند.
از آنجا که نیروهای ناتو دسترسی به طرابلس را از مسیر دریایی محدود کرده‌اند، در صورتی که دو شهر زاویه و غریان به دست مخالفان معمر قذافی بیافتد، طرابلس از مسیرهای زمینی به محاصره مخالفان دولت لیبی در می‌آید.
با این حال، ساکنان زاویه می‌گویند که نیروهای تحت امر سرهنگ قذافی برای پس گرفتن کنترل شهر، به بمباران آن دست زده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها، مذاکرات نمایندگان سرهنگ قذافی و مخالفان او در تونس هم در جریان است.
خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که فرستاده ویژه سازمان ملل متحد هم وارد تونس شده است و مذاکرات طرفین در یک هتل برگزار می‌شود.
پیش از این، به نقل از منابعی در بخش‌های امنیتی تونس اعلام شده بودند که دو طرف روز یکشنبه، ۱۴ اوت، در هتلی در جزیره جربة با هم دیدار کرده‌اند.
متیو پرایس، خبرنگار بی‌بی‌سی در طرابلس می‌گوید که مخالفان سرهنگ قذافی در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی گزارش داده‌اند که مذاکرات طرفین در این دیدار در تونس، بر چگونگی کنار رفتن سرهنگ قذافی از قدرت متمرکز است.
به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، پیش از این، گزارش‌هایی هم درباره حضور دو هواپیمای متعلق به آفریقای جنوبی در فرودگاه طرابلس منتشر شده بود و گفته می‌شد که معمر قذافی با این هواپیماها از لیبی خارج می‌شود و به تبعید می‌رود، هرچند مقامات رسمی دولت لیبی این گزارش‌ها رد کرده‌اند.
مخالفان دولت لیبی در حال انتقال به خط مقدم درگیری‌ها با نیروهای دولتی در شهر زاویه
پیشروی در مناطق استراتژیک
آقای مبروک در شرایطی وارد پایتخت مصر شده است که نیروهای مخالف دولت در حال پیشروی به سمت طرابلس هستند.
عبدالحمید اسماعیل، از فرماندهان مخالفان دولت لیبی روز دوشنبه، ۱۵ اوت، به خبرگزاری فرانسه گفت که آنها هم‌اکنون "بیشتر مناطق" شهر زاویه را تحت کنترل دارند.
در شرایطی که گزارش‌ها حاکی از ادامه درگیری بین مخالفان دولت و نیروهای تحت امر سرهنگ قذافی در شهر زاویه است، گفته می‌شود که نیروهای سرهنگ قذافی همچنان کنترل پالایشگاه نفت زاویه را در دست دارند. این پالایشگاه که تنها پالایشگاه در غرب لیبی به شمار می‌رود، تامین‌کننده بخش عمده سوخت مورد نیاز نیروهای تحت امر آقای قذافی است.
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، از پیشروی مخالفان دولت لیبی در چند شهر مهم این کشور استقبال کرده و وعده داده است که فشار از سوی نیروهای ناتو بر سرهنگ قذافی ادامه یابد.
او گفته است: "ما صبور خواهیم بود و تا زمانی که قذافی خشونت علیه مردمش را کنار بگذارد، این اقدامات را ادامه خواهیم داد."
در عین حال، معمر قذافی، رهبر لیبی در سخنرانی صوتی کوتاهی که از تلویزیون دولتی لیبی پخش شد، حامیانش را ترغیب کرد تا لیبی را از دست "وطن‌فروشان" و نیروهای ناتو آزاد کنند.
به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، انتظار می رود که نیروهای تحت امر دولت لیبی با چنگ و دندان برای در دست داشتن کنترل پالایشگاه و جاده ساحلی شهر زاویه که به طرابلس منتهی می‌شود، تلاش کنند و در صورتی که آنها این کنترل را از دست بدهند، لحظه‌ای سرنوشت‌ساز در درگیری‌های لیبی شکل می‌گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: