صفحات

۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۱, جمعه

عادل الجبیر؛ امین پادشاهان سعودی و آگاه از پشت پرده سیاست‌های واشنگتن



نام عادل الجبیر وزیر امور خارجه جدید سعودی به عنوان یک سخنگوی توانا در دفاع از سیاست کشورش برای تاکید بر نقشش در تنش‌های رو به فزونی منطقه، برجسته شد.

الجبیر در ایالات متحده امریکا تحصل کرده و از پشت پرده تحولات دیپلماتیک در واشنگتن آگاه است. او همچنین از سال‌ها پیش مشاور پادشاهان سعودی بود. 

او شخصیتی مشهور در دوایر دولتی آمریکا و چهره‌ای شناخته شده در شبکه‌های تلویزیونی این کشور است.

الجبیر نخستین شخصیت خارج از خاندان حاکم سعودی است که به وزارت امور خارجه این کشور می‌رسد. او جانشین شاهزاده سعود الفیصل شد که چهل سال سکان دیپلماسی را در این کشور در دست گرفته بود. او همچنین به عنوان فرستاده ویژه ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی برگزیده شد.

الجبیر ۵۳ ساله نه تنها شخصیتی معروف در محافل دپلماتیک است بلکه از آگاهان به تحولات در ریاض نیز هست.

او در سمت خود به عنوان سفیر سعودی در واشنگتن، مترجم ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه پیشین سعودی در دیدارهایش با روسای جمهوری آمریکا نیز بود. او همچنین به طور مرتب به سعودی می‌رفت تا به شکلی شخصی پادشاه را در جریان تحولات قرار دهد. 

مهارت‌های الجبیر در ارائه مسائل مرتبط با کشورش از آنجا نمایان می‌شود که نخستین مسئول سعودی بود که آغاز عملیات توفان قاطعیت ائتلاف منطقه‌ای به رهبری سعودی را در یمن اعلام کرد. او در وصف این عملیات آن را در مقابله با دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران در یمن که منجر به ایجاد مانع در مقابل دولت مشروع این کشور شده دانست. 

الجبیر در این باره به خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم که ایران نقش بزرگی در حمایت از حوثی‌ها ایفا می‌کند.»

با وجود این‌که ایران حمایت نظامی از شورشیان حوثی را رد می‌کند اما اقدام سعودی میزان جدیت این کشور را برای مقابله با تهدیدهای ایجاد شده در پی نفوذ ایران در منطقه نشان می‌دهد. 

در مساله مناقشه هسته‌ای ایران نیز الجبیر نقش فعالی در توضیح دیدگاه رسمی سعودی ایفا کرد. او ۲۶ ماه مارس گذشته در مصاحبه با شبکه CNN گفت: «همه خواهان راه حلی مسالمت آمیز برای بحران اتمی ایران هستند اما توافق‌نامه احتمالی باید جدی و متین باشد و بتوان آن را راستی آزمایی کرد.»

او افزود: «ما همچنین از دخالت ایران در امور کشورهای دیگر چه در عراق و چه در سوریه، لبنان، یمن و... نگرانیم.»

نام عادل الجبیر سال ۲۰۱۱ نیز برجسته شده بود؛ آن هنگام که ایالات متحده دو ایرانی را به پرداخت پول برای یک قاتل حرفه‌ای برای ترورش با بمب‌گذاری در یکی از رستوران‌ها متهم کرد. 

آن هنگام محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری وقت ایران مدعی شد که آمریکا با این اعلام تنها می‌خواهد میان ریاض و تهران تنش ایجاد کند. 

اما دادگاه در سال ۲۰۱۳ یکی از دو ایرانی را که در تگزاس به دنیا آمده، به ۲۵ سال زندان محکوم کرد. او اعتراف کرده است که با همکاری یک واحد نظامی ایرانی در توطئه ترور الجبیر مشارکت کرده بود. 

الجبیر در سال ۲۰۰۵ به عنوان مشاور دیوان پادشاهی و در سال ۲۰۰۷ به عنوان سفیر سعودی در آمریکا برگزیده شد. او در این سمت جانشین شاهزاده ترکی الفیصل شد. 

الجبیر که به زبان‌های عربی، انگلیسی و آلمانی به خوبی سخن می‌گوید، حائز مدرک لیسانس علوم سیاسی و اقتصاد از دانشگاه نورث تگزاس در سال ۱۹۸۲ و فوق لیسانس روابط بین‌الملل از دانشگاه جورج تاون در سال ۱۹۸۴ است.

هیچ نظری موجود نیست: