صفحات

۱۳۹۳ دی ۱۴, یکشنبه

با قیمت ۵۰ دلار برای هر بشکه نفت «نمی‌توان کشور را اداره کرد.»

در پی کاهش شدید قیمت نفت در طی ماههای اخیر، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران روز یکشنبه چهارم

 ژانویه ۲۰۱۵ اعلام کرد احتمال بازنگری بودجه سال آینده کشور وجود دارد. 

به گزارش سایت خبری تابناک، نهاوندیان گفت: «بودجه سال ۹۴ کل کشور با توجه به واقعیاتی تنظیم شده بود که به نظر می‌رسد این واقعیات اکنون تغییر کرده، و بر این اساس باید بودجه سال ۹۴ نیز مورد تجدیدنظر واقع شود.» 

با گذشت یکماه از ارائه بودجه سال آینده ایران به مجلس، هنوز نمایندگان نتوانسته‌اند در باره نحوه تنظیم بودجه سال آینده به توافق برسند. بودجه ایران شدیداً به درآمدهای نفتی این کشور وابسته است، و این درآمد‌ها بیش از ۸۰ درصد بودجه را تشکیل می‌دهند. 

قیمت نفت در شش ماه گذشته بیش از ۴۰ درصد از ارزش خود را در بازار جهانی از دست داده، و از ۱۱۵ دلار برای هر بشکه در ابتدای تابستان به ۵۷ دلار در حال حاضر رسیده است. 

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران، روز شنبه این ادعای بعضی از مقامات ایرانی در بی‌تاثیر خواندن کاهش قیمت نفت بر بودجه ایران را «غیرکار‌شناسی» و «خوشایندسازی» خواند. 

نکو گفت که بودجه ارائه شده برای سال آینده بر اساس قیمت نفت ۷۰ دلار تنظیم شده، و با قیمت ۵۰ دلار برای هر بشکه نفت «نمی‌توان کشور را اداره کرد.» 

بودجه سال جاری ایران بر اساس ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نفت تنظیم شده، و به همین خاطر از هم اکنون دولت ایران با کسری بودجه شدید روبرو است.

هیچ نظری موجود نیست: