صفحات

۱۳۹۴ خرداد ۲۳, شنبه

خبرگزاری روسیه: مذاکرات اتمی با ایران متوقف شده است


وقتی حاج حسین اوباما و وزیر خارجه اش الاغ میشوندو 
اخوند میتواند سوار شود همین میشود 
خبرگزاری ایتارتاس روسیه روز جمعه 12 ژوئن به نقل از یک مسئول دیپلماتیک گزارش داده است که مذاکرات اتمی میان ایران و گروه 1+5 متوقف شده و احتمال دارد نیاز به تعیین ضرب الاجل جدید برای توافق نهایی باشد.
بنا بر این گزارش، عضو یکی از هیئت های شرکت کننده در مذاکرات گفت که تازه ترین دور از مذاکرات در وین که روز جمعه برگزار شد، هیچ پیشرفت ملموسی نداشته است.
این منبع تاکید کرد: «گفت و گو ها به طور عملی متوقف شده است و این خطر وجود دارد که ضرب الاجل تعیین شده بار دیگر تمدید شود.»
پیش از این خبرگزاری ریانووستی به نقل از یک مسئول بلندپایه روس گزارش داده بود که از «کندی بسیار نگران کننده» مذاکردات درباره پرونده اتمی ایران، ابراز تاسف کرده است؛ آن هم در حالی که تنها حدود دو هفته به ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی میان ایران و قدرت های بزرگ تعیین شده است.
بنا بر این گزارش، سرگئی ریانووستی رئیس تیم مذاکره کننده روس در مذاکرات با ایران گفت: «این مساله ما را بسیار نگران می کند زیرا وقت در حال از دست رفتن است. باید هرچه سریعتر به مرحله نهایی برسیم.»
این مسئول روس گفت آن دور از مذاکرات که چهارم ژوئن به پایان رسیده بود «دستاورد زیادی نداشت.» او افزود: «روند مذاکرات به تدریج کند می شود.»
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه پنجشنبه اعلام کرده بود: «ما هنوز به مرحله نهایی مذاکرات نرسیده ایم.»
از برجسته ترین مسائل مورد اختلاف دو طرف، بازرسی از پایگاه های هسته ای و نظامی ایران است. ایرانی ها تا کنون با بازرسی از پایگاه های نظامی مخالفت می کنند.
رضا نجفی سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی پنجشنبه مدعی شده بود که سازمان های جاسوسی در آمریکا علیه برنامه اتمی ایران، سند سازی کرده اند.
روزهای پنجشنبه و جمعه مذاکرات در سطح معاونان وزرای امور خارجه گروه 1+5 با ایران برگزار شد.
از پاییز 2013 گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، در حال انجام مذاکراتی با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور هستند؛ برنامه ای که از سال 2003 رابطه ایران و جامعه جهانی را پر تنش کرده است.
پس از توافق موقت نوامبر 2013 و توافق اولیه آوریل 2015، اکنون دو طرف تا 30 ژوئن فرصت دارند به توافق جامع و نهایی دست یابند.

هیچ نظری موجود نیست: