صفحات

۱۳۹۴ تیر ۸, دوشنبه

آغا ریر بار زور نمیره مگر سمبه پر زور باشد

ایران شرط تایید آژانس برای برداشتن تحریم ها را پذیرفت



پایگاه خبری بلومبرگ  شامگاه یکشنبه 28 ژوئن به نقل از دو دیپلمات‌ غربی شرکت کننده در مذاکرات هسته ای گزارش داد، ایران موافقت کرده که تحریم‌ها پس از تائید اجرای تعهدات تهران از سوی آژانس، برداشته شود.
به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از پایگاه خبری آمریکایی «بلومبرگ»، یکشنبه شب در پایان دومین روز از مذاکرات وزرای خارجه ایران و 1+5 در شهر وین اتریش، ایران با مشروط شدن برداشتن تحریم‌ها به تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرد.
در این گزارش با اشاره به اظهارات «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز گذشته گفته بود مذاکرات پیشرفت داشته، آمده است: «دو دیپلمات از 6 کشور مذاکره‌کننده با ایران با تأکید بر این پیشرفت، گفتند که این کشور موافقت کرده است تا زمانی که بازرسان سازمان ملل اعمال محدودیت‌ها (بر برنامه هسته‌ای ایران) را تائید کنند، برای کاهش تحریم‌ها منتظر بماند.» 

بلومبرگ افزود: «قرار است جزئیات نهایی در ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران، مشخص شود».
این پایگاه بر اساس همین ادعای مطرح‌ شده از سوی دیپلمات‌هایی که از افشای نام خود داری کرده اند، نوشته است که با این حساب یکی از موانع که همان خواسته تهران برای لغو فوری تحریم‌ها همزمان با امضای توافق بود، از میان برداشته شده است. 

در بخش دیگری هم از این گزارش در مورد تحریم‌ها آمده است: «به گفته چند دیپلمات از دو هیئت، تحریم‌ها علیه ایران، از جمله محدودیت‌ها بر بخش نفت و بانکداری، متناسب با اجرای توافق از سوی ایران، فازبندی می‌شوند. به گفته آن‌ها، مذاکرات بر سر ترتیب دقیق کاهش تحریم‌ها و همچنین زمان صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که توافق را تائید کرده و راه را برای کاهش تحریم‌ها باز می‌کند، در حال مذاکره است».
بر اساس گزارش بلومبرگ  موافقت ایران  در حالی مطرح می‌شود که پیش از این تهران به صراحت مخالفت خود را با منوط کردن تعهدات طرف مقابل به تائید اقدامات ایران از سوی آژانس، ابراز کرده است.
آیت الله خامنه ای رهبر ایران، هفته گذشته در این رابطه گفت: «یک نکته‌ اساسى دیگر اینکه لغو تحریم‌ها منوط به اجراى تعهّدات ایران نیست؛ نمیشود بگویند: شما رآکتور آب سنگین اراک را خراب بکنید، سانتریفیوژها را به این تعداد کاهش بدهید، این کارها را بکنید، آن کارها بکنید، بعد که کردید، بعد آن ‌وقت آژانس بیاید شهادت بدهد، گواهى کند که شما راست می‌گویید و این کارها را انجام داده‌اید، بعد ما تحریم ها را برداریم! نه، این را ما مطلقاً قبول نداریم، لغو تحریم ها منوط به اجراى تعهّداتى که ایران می کند نیست».
وی افزوده بود: «یک نکته‌ى اساسى دیگر این است که ما با موکول کردن هر اقدامى به گزارش آژانس مخالفیم. ما به آژانس بدبینیم، آژانس نشان داده که هم مستقل نیست، هم عادل نیست؛ مستقل نیست زیرا تحت تأثیر قدرتها است؛ عادل نیست ، بارها و بارها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده».
آیت الله خامنه ای در آن اظهارات تاکید کرده بود: « ما به هیچ عنوان اجازه بازرسی از مراکز نظامی را نمی دهیم و تحریم ها باید یکجا برداشته شود».
در مقابل لورلن فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که ایران باید سه شرط را برای دستیابی به توافق اتمی بپذیرد. این سه شرط به تحقیقات هسته ای، مساله بازرسی ها و از سر گیری تحریم ها به صورت اتوماتیک در صورت نقض توافق از سوی ایران مرتبط است.
او تاکید کرد: «سه شرط برای تحقق این هدف وجود دارد که نمی توان از هیچکدام از آن ها چشم پوشی کرد، یکی این که توان ایران در تحقیقات و توسعه اتمی به طور دائم محدود شود، دوم نظام بازرسی مستحکم و قاطعی وضع شود که در صورت ضرورت پایگاه های نظامی را شامل شود و سوم در صورتی که ایران تعهدات خود را نقض کند، تحریم ها به صورت اتوماتیک بار دیگر اعمال شود.»

هیچ نظری موجود نیست: