صفحات

۱۳۹۰ اردیبهشت ۳, شنبه

طرح صلح پرزیدنت اوباما، پیش از آنکه ارائه شود، با ابراز مخالفت اسرائیلیان و فلسطینی ها روبرو شد


طرح صلح پرزیدنت اوباما، پیش از آنکه ارائه شود،
با ابراز مخالفت اسرائیلیان و فلسطینی ها روبرو شد

22 آوریل 2011
  
  

شماری از سخنگویان اسرائیل و فلسطینیان برنامه صلحی را که گفته می شود پرزیدنت باراک اوباما قصد ارائه کردن آن را دارد مورد انتقاد قرار دادند و آن را برای خواسته ها و انتظارات خویش کافی ندانستند.
در گزارش های پیشین گفته شده بود که رئیس جمهوری ایالات متحده، در تلاش تازه ای برای پیشبرد آشتی قصد دارد به زودی یک طرح کلی صلح ارائه دهد که به موجب آن کشور مستقل فلسطینی در مرزهای پیش از جنگ شش روزه سال 1967 برپا شود و اورشلیم پایتخت مشترک اسرائیلی – فلسطینی باشد و فلسطینیان از آن چه که "حق بازگشت" به خاک اسرائیل می دانند دست بردارند.
یکی از بلندپایگان حزب لیکود گفت: «نتانیاهو باید قاطعیت نشان داده و به این برنامه نه بگوید» و یک عضو کمیته مرکزی فتح گفت: «با هر طرح آمریکائی که از ما بخواهد از یکی از حقوق اساسی خود صرفنظر کنیم، مخالفت می ورزیم».
اکنون سخن از آن است که آیا طرح صلح پرزیدنت اوباما زودتر از سخنرانی نتانیاهو رونمائی خواهد گردید؟
قرار است نخست وزیر اسرائیل حدود چهار هفته دیگر در نشست مشترک مجلسین ایالات متحده سخنرانی کند و انتظار می رود که طرح صلح خود را ارائه کند.
آگاهان می گویند هفته های آینده شاهد تلاش گسترده و پرتنشی در امر صلح اسرائیلی – فلسطینی خواهد بود.
هر دو جانب اسرائیلی و فلسطینی طرح پرزیدنت اوباما را رد می کنند
رسانه های همگانی آمریکائی امروز (جمعه 2 اردیبهشت – 22 آوریل) نوشتند که پرزیدنت اوباما با همکاری هیلاری کلینتون در مراحل تدوین یک طرح صلح جدید هستند که به موجب آن از اسرائیل انتظار می رود با برپائی کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 موافقت کند و اورشلیم پایتخت مشترک هر دو کشور باشد و فلسطینی ها متقابلا اعلام دارند که از شرط خود در مورد حق بازگشت چند میلیون نفر فلسطینی به داخل خاک اسرائیل صرفنظر می کنند.
به گفته آگاهان آمریکائی در این برنامه صلح، تامین امنیت نظامی اسرائیل و شهروندان آن به عنوان یکی از موارد اساسی ذکر شده است.
روزنامه نیویورک تایمز نوشت که دولت پرزیدنت اوباما هنوز تصمیم قاطع نگرفته که آیا این برنامه خود را هنگام دیدار آینده بنیامین نتانیاهو در ماه آینده از واشنگتن به او ارائه دهد.
بنا به این گزارش، رئیس جمهوری ایالات متحده از جمله هنوز تصمیم نگرفته که برنامه ارائه شدۀ از جانب وی تا چه حد مشروح باشد و وارد جزئیات شود و یا آن که به طرفین امکان دهد این جزئیات را در گفتگوهای مستقیم مطرح سازند و درباره آن به توافق برسند.
آگاهان سیاسی در اورشلیم، با توجه به واکنش های انتقادآمیزی که هم از جانب جناح راست اسرائیل و هم از سوی مقامات ارشد فلسطینی بیان گردیده، می پرسند که آیا در چنین وضعی به جا خواهد بود که رهبر ایالات متحده برای ارائه برنامه خود پافشاری کند؟
از یک سو اسرائیل چگونه می تواند از ده ها شهرک و آبادی که در کرانه باختری ساخته است صرفنظر کند و حدود ربع میلیون نفر اسرائیلی ساکن این آبادی ها را از خانه های خود براند و از همه تاسیسات و ساختمان ها در این نقاط که میلیاردها دلار هزینه داشته صرفنظر کند و امنیت و آینده خود را نیز به خطر اندازد.
نبیل شعث از بلندپایگان فلسطینی در مذاکرات صلح با اسرائیل نیز امروز در واکنش به این خبر که به موجب طرح پرزیدنت اوباما، فلسطینیان نیز باید از تقاضای خود در مورد "حق بازگشت" دست بردارند، گفت: فلسطینیان از هیچ یک از خواسته ها و آرمان های اصولی خود صرفنظر نخواهند کرد.
در عین حال، اسرائیل با تقسیم اورشلیم که پایتخت این کشور و قبله امید و آمال دینی و ملی مردم اسرائیل و یهودیان جهان است قاطعانه مخالفت می ورزد.
دانی دانون یکی از نمایندگان حزب لیکود در پارلمان اسرائیل امروز گفت: «آقای نتانیاهو باید قاطعانه به پرزیدنت اوباما بگوید که حاضر نیست امنیت اسرائیل را برای اجرای طرح هائی از این قبیل به خطر اندازد».
هشدار اسرائیل: حزب الله قصد دارد به اسرائیلی ربائی دست بزند
جناح اوپوزیسیون در اسرائیل می گوید که برای متوقف ساختن روند شناسائی یک جانبه کشور مستقل فلسطینی توسط کشورهای مختلف جهان، اسرائیل باید هرچه زودتر برنامه صلح جامعی ارانه کند و اشتیاق خود به رسیدن به صلح را به طور عملی و روشن نشان دهد.
در عین حال، هم زمان با گزارش ها در مورد ارائه برنامه صلح پرزیدنت اوباما، محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی از این توصیه ایالات متحده انتقاد کرد که می گوید فلسطینیان باید از پیشبرد قصد خود برای مطرح ساختن برنامه یک جانبه برپائی کشور مستقل فلسطینی در سازمان ملل و درخواست از کشورهای دیگر برای شناسائی آن دست بردارند. عباس که با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی سخن می گفت، افزود: «منطقی نیست که ایالات متحده ما را از این اقدام منع کند»؛ ولی در عین حال افزود: «ایالات متحده از برپائی کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل جانبداری می کند».
در این میان، سفیر فرانسه در سازمان ملل در جریان مباحثاتی گفت که دولت پاریس و چند کشور اروپائی دیگر احتمال به رسمیت شناختن یک جانبه کشور مستقل فلسطینی را به بررسی گذاشته اند و هدفشان از این کار تلاش برای پیشبرد گفتگوهای صلح است.
سوزان رایس سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در سخنان خود از اسرائیل و فلسطینیان خواستار شد بدون فوت وقت به دور میز مذاکرات بازگردند. رایس گفت: «بازگشت به گفتگوها تنها راه برای برپائی کشور فلسطینی در کنار اسرائیل است».
در این مباحثات مجمع عمومی سازمان ملل، سفیر اسرائیل گفت که فلسطینیان باید اسرائیل را به عنوان کشور یهودیان بپذیرند – همان گونه که اسرائیل می پذیرد کشور آینده فلسطینی متعلق به فلسطینیان باشد.
در این میان مقامات امور امنیتی اسرائیل هشدار دادند که حزب الله قصد دارد در روزها و هفته های آینده بکوشد به اسرائیلی ربائی دست بزند تا ظاهرا انتقام خون عماد مغنیه را گرفته باشد. مغنیه سرکرده جناح تروریستی حزب الله بود که سه سال پیش به طرز اسرار آمیزی در دمشق پایتخت سوریه در جریان انفجار اتومبیلش کشته شد و حزب الله ادعا می کند که قتل او به دستور اسرائیل انجام گرفته است.
در تمام مدتی که از قتل مغنیه می گذرد، حزب الله بارها تهدیدکرده که انتقام خونش را از اسرائیل خواهد گرفت – و این در حالی که هیچ گونه مدرکی برای اثبات دخالت احتمالی اسرائیل در این هلاکت ارائه نشده است. 

هیچ نظری موجود نیست: