صفحات

۱۳۸۹ دی ۲۲, چهارشنبه

اختلاف نظر دراسرائیل درباره توان اتمی درایران:



اختلاف نظر دراسرائیل درباره توان اتمی درایران:
انتقادهای بنیامین نتانیاهو و ارزیابیهای تحلیلگران

12 ژانویه 2011

  
  

نخست وزیر اسرائیل در یک کنفرانس رسانه ای با گزارشگران خارجی در اورشلیم، به صراحت ارزیابی های رئیس پیشین "موساد" را در رابطه با توان اتمی جمهوری اسلامی مورد انتقاد قرار داد. چند تن دیگر از وزیران و دست اندرکاران نیز گفتند این ارزیابی مطلع ترین فرد سازمان های اطلاعاتی اسرائیل، نباید موجب کاهش نگرانی ها گردد و یا گزینه نظامی را از دستور کار برای جلوگیری از اتمی شدن ایران حذف کند.
مئیر داگان که بیش از هشت سال ریاست "موساد" را به عهده داشت، و یک "شخصیت افسانه ای" و یک "سوپرمن واقعی" توصیف گردید، هنگامی که این سمت را به جانشین خود تحویل داد، در یک سخنرانی برای افراد "موساد" از جمله گفت که صنعت اتمی ایران با مشکلات تکنولوژی و "معضلات سخت دیگر" روبرو شده و ارزیابی می گردد که تا اواسط دهه جاری (سال 2015) نتواند به بمب اتمی برسد.
این گفته های داگان و به ویژه اظهارات دیگر او در مورد "خطرات حمله نظامی به ایران" در رسانه های همگانی ایران بازتاب گسترده ای داشت – ولی در اسرائیل بحث های زیادی برانگیخت.
نتانیاهو از ارزیابی داگان انتقاد کرد
بنیامین نتانیاهو که روز گذشته (سه شنبه 21 دی ماه – 11 ژانویه 2011) در دیدار با گزارشگران و روزنامه نگاران خارجی در اسرائیل سخن می گفت، در یک واکنش کم سابقه نسبت به سخنان فردی که از احترام و تجلیل بسیار او برخوردار گردیده، گفت: «ارزیابی های اطلاعاتی، چیزی بیشتر از ارزیابی نیست و این چنین باید با آن ها برخورد کرد».
این سخنان در واکنش به اظهارات داگان بود که از جانب برخی محافل اسرائیلی "خوش بینانه" توصیف گردیده و حتی مورد انتقاد قرار گرفته است.
ژنرال نیروهای ذخیره موشه (بوگی) یعلون وزیر سیاست های راهبردی اخیرا گفته بود که ایران تا تولید نخستین بمب اتمی خود تنها سه سال فاصله دارد – که حتی این ارزیابی نیز از جانب محافل اطلاعاتی ایالات متحده "خوش بینانه" تلقی گردید و آن ها گفتند: ایران به تولید بمب هسته ای خود نزدیک تر از آن است که در اسرائیل ارزیابی شده است.
نتانیاهو در دنباله سخنان خود در رابطه با ارزیابی داگان گفت: «ارزیابی ها اطلاعاتی، معمولا شدیدترین حالت ها و وخیم ترین امکانات را نیز در نظر می گیرد، و سطوح مختلفی وجود دارد، و از این رو ارزیابی ها نیز می توانند متفاوت و متنوع باشد».
نخست وزیر اسرائیل در ادامه سخنان خویش تاکید کرد که به باور او، خطرات اتمی ایران به هیچ وجه کمتر نشده است و دوباره تاکید کرد که اعمال تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران باید با یک گزینه جدی نظامی نیز همراه باشد – در غیر این صورت، موثر نخواهد افتاد.
نتانیاهو این سخنان را نخستین بار دو ماه پیش در سخنرانی در یک همایش بزرگ سازمان های یهودی ایالات متحده در نیواورلئانز بیان داشت که با انتقاد رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا روبرو شد.
نتانیاهو در دنبال سخنان روز گذشته خود گفت: «می بینیم که تحریم های برقرار شده علیه حکومت ایران، هنوز به نتیجه مورد انتظار، یعنی توقف برنامه های اتمی نرسیده است» و افزوده گفت: «به باور من، باید این تحریم ها به دقت رعایت شود و گزینه نظامی آن را تقویت و پشتیبانی کند».
(هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده، در سفرهای روزهای اخیر خود به امیرنشین های عرب حوزه خلیج فارس می کوشد آن ها را به رعایت دقیق تر تحریم ها علیه ایران تشویق کند). 
دو جناح متضاد در اسرائیل در برابر اتم ایران
یکی از تحلیلگران بنام اسرائیل در امور خاورمیانه به نام "آلوف بن" در مقاله ای که امروز (چهارشنبه) در روزنامه "هاآرتس" انتشار یافت، به مباحثات گسترده ای اشاره کرد که در سطوح بالای دولتی و کشوری، بین دست اندرکاران امور امنیتی اسرائیل، در رابطه با سود و زیان حمله نظامی به هدف انهدام تاسیسات اتمی ایران جریان دارد.
او نوشت که سخنان مئیر داگان و ارزیابی او، عملا از این مباحثات پرده بر می دارد و این پرسش را مطرح می کند که آیا اسرائیل باید حتی به بهای زیان های سنگین جانی و مالی، در صدد انهدام برنامه اتمی ایران برآید و یا این مهم را به جامعه بین المللی بسپارد، به این امید که این نهاد جهانی خطرات اتمی ایران را خنثی کند.
مقامات ارشد اسرائیلی تاکید می کنند که گزینه نظامی باید همچنان مطرح باشد.
آلوف بن ارزیابی کرد که مقامات رهبری اسرائیل را در این رابطه می توان به دو جناح "پیروان شدت عمل" و "میانه روها" تقسیم کرد. به گفته او، نخست وزیر (نتانیاهو) و وزیر دفاع (اهود باراک) در راس جناح طرفداران شدت عمل قرار گرفته اند: نتانیاهو بمب را یک تهدید جدی برای ادامه موجودیت اسرائیل و بقای ملت یهود می داند و باراک نگران آن است که توازن راهبردی به زیان اسرائیل برهم خورد. بنابراین، هر دوی آنان از روزی که به یکدیگر دست همکاری دادند، درباره تلاش به هدف خنثی کردن برنامه های اتمی ایران اتفاق نظر داشتند.
به نوشته آلوف بن، جناح متقابل که خواهان احتیاط و میانه روی است، از فرماندهان ارشد نظامی و مقامات بلندپایه امنیتی تشکیل شده است. او می نویسد که گفته می شود افرادی چون گبی اشکنازی (رئیس ستاد کل ارتش)، مئیر داگان (رئیس کنار رفته موساد)، عاموس یادلین (رئیس رکن اطلاعات ستاد ارتش) و یوال دیسکین (رئیس سرویس امنیت داخلی اسرائیل – شاباک) در عین حال که از خطرات اتمی شدن ایران غافل نیستند، بر این باورند که گزینه نظامی نمی تواند راه درستی برای خنثی کردن این برنامه ها باشد.
به گفته آلوف بن و با استناد به ارزیابی ها و شایعات، نامبردگان می گویند که حمله نظامی، ممکن است برای اسرائیل زیان های سنگینی در پی آورد و مردم پشت جبهه اسرائیل آسیب ببینند و تلفات سنگینی به بار آید و ایران از مشروعیت جهانی برای بازسازی تاسیسات اتمی منهدم شده برخوردار گردد و آن گاه دو اسبه به سوی اتمی شدن بشتابد


 

هیچ نظری موجود نیست: